Bentley Bentayga Speed dilancar di Malaysia – enjin W12 6.0L dengan 635 PS, 900 Nm; dari RM2.68 juta

Bentley Bentayga Speed dilancar di Malaysia – enjin W12 6.0L dengan 635 PS, 900 Nm; dari RM2.68 juta

Bentley Bentayga Speed diperkenalkan di peringkat global buat pertama kalinya pada Ogos 2020, kini telah pun memasuki pasaran Malaysia. Model SUV mewah ini ditawarkan dengan harga asas bermula RM2.68 juta, dan ia termasuk duti dan cukai. Jika tidak, harganya bermula RM1,062,000.

Daya tarikan utama bagi Bentayga Speed ini sudah tentulah melibatkan padanan enjin W12 6.0 liter turbo-berkembar yang mampu menghamburkan kuasa sehingga 635 PS dan tork 900 Nm dari 1,500 hingga 5,000 rpm. Angka ini tidak banyak berubah dari versi pre-facelift, jadi prestasinya juga lebih kurang sama – mampu dipecut dari 0-100 km/j dalam 3.9 saat, dan kelajuan maksimum dicatatkan sehingga 306 km/j.

Dengan enjin yang dilengkapi kotak gear automatik lapan-kelajuan dan pacuan semua-roda, ia turut diberikan semakan semula untuk sistem suspensi udara dan talaan khas untuk sistem kawalan olengan aktif elektrik Dynamic Ride yang dijanakan oleh motor berkapasiti 48-voltan.

Bentley Bentayga Speed dilancar di Malaysia – enjin W12 6.0L dengan 635 PS, 900 Nm; dari RM2.68 juta

Jika inginkan kuasa yang lebih padu, pakej brek seramik karbon yang 20 kg lebih ringan berbanding brek besi biasa turut boleh dipilih, dan menawarkan tork membrek maksimum pada 6,000 Nm dan ketahanan kepanasan sehingga 1,000 darjah selsius.

Untuk rekaannya, Bentayga Speed ditampilkan dengan lampu utama dan lampu belakang LED penuh dengan lapisan gelap, skirt sisi sama dengan warna badan, spoiler bumbung, gril radiator gelap dan roda aloi 22-inci. Pelanggan juga boleh memilih 17 warna luaran, dengan 47 serlahan tambahan menerusi barisan Extended dan Mulliner.

Selain itu, ia turut menawarkan 12 dozen warna dua-ton sebagai pilihan, menjadikan julah keseluruhan mencecah 88 warna pilihan. Tapi jika tiada satu pun warna yang berkenan, jangan risau, pasukan Bentagya boleh menghasilkan warna mengikut permintaan anda.

Untuk bahagian kabinnya pula, ia kebih kurang sama dengan model facelift, tapi ada satu kelebihan pada Speed ialah ia menerima balutan Alcantara untuk roda stereng, headliner, kusyen tempat duduk dan bahagian pillar. Tapi jika tidak berminat dengan Alcantara, anda boleh memilih Leather Specification. Tempat duduknya pula menampilkan sulaman Speed secara standard.

Lain-lain ciri yang diberikan termasuklah paparan skrin sesentuh 10.9-inci (dengan lapisan anti-refleksi), yang kini menerima sokongan tanpa wayar bagi Apple CarPlay dan Android Auto. Kluster instrumen juga digital sepenuhnya, dengan tambahan informasi yang dipancarkan menerusi paparan utama.

Kemaskini: Bilik pameran Bentley Kuala Lumpur kini ditutup sepanjang temnpoh PKP 3.0 Penuh dari 1-14 Jun 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required