Renault Megane E-Tech Electric pra-produksi didedahkan; motor 217 hp, bateri 60 kWh; jarak 450 km

Renault Megane E-Tech Electric pra-produksi didedahkan; motor 217 hp, bateri 60 kWh; jarak 450 km

Susulan imej teaser yang dikeluarkan pada bulan lalu, baru kini Renault bersedia mendedahkan Megane E-Tech Electric dalam bentuk pra-produksi, dan ia dibangunkan dengan platform modular CMF-FV untuk kereta elektrik yang turut digunakan untuk Nissan Ariya.

Logo berbentuk berlian dua-dimensi, yang direka semula, sama seperti dengan apa yang ditunjuk pada imej teaser sebelum ini, dengan garisan menegak dalam lampu utama dan lampu belakang yang sama seperti model konsep Renault Megane eVision tetapi serlahannya dikurangkan sedikit dan lebih padat bagi model pra-produksi ini. Namun bentuk tailgate masih lebih kurang sama dengan model konsep eVision, dan garis bumbung melunjur terus hingga ke hujung ditambah dengan penggunaan spoiler.

Bagi penjana kuasanya, Megane E-Tech Electric ini dilengkapi motor pacuan elektrik berkuasa 160 kW (217 hp) bersama pek bateri 60 kWh, yang menawarkan jarak maksimum sehingga 450 km mengikut protokol ujian WLTP.

Renault Megane E-Tech Electric pra-produksi didedahkan; motor 217 hp, bateri 60 kWh; jarak 450 km

Walau bagaimana pun, tiada angka prestasi atau pun perincian protokol pengecasan bagi Megane E-Tech Electric ini didedahkan, namun jika dibandingkan dengan model konsep Megane eVision yang turut dijanakan bateri 60 kWh, ia mampu mencapai sehingga 130 kWh dengan pengecas pantas DC, dan pecutan dari 0-100 km/j mampu dicapai dalam lapan saat.

Varian yang paling setanding dnegan Ariya yang turut menggunakan platform CMF-EV ini juga merupakan varian motor-tunggal, dengan kuasa dianggarkan pada 215 hp dan tork 300 Nm, dijanakan oleh bateri 63 kWh untuk jarak yang lebih kurang sama iaitu 450 km, namun pecutan dari 0-100 km/j bagi model Nissan tersebut mencatatkan masa 7.5 saat.

Megane E-Tech Electric diuji di jalan raya biasa oleh barisan jurutera Renault dengan dibaluti lapisan penyamaran seperti yang dilihat menerusi foto ini – bersama logo baharu seperti dalam teaser Megane E-Tech Electric – dan menurut Renault, ia diperbuat untuk kenderaan elektrik sepenuhnya oleh Renault Design.

Unit pra-produksi ini diperbuat di kilang Duai, milik Renault, yang terletak di Perancis, dan menurut pengeluar kereta ini, versi produksi sepenuhnya bagi Megane E-Tech Electric bakal diperkenalkan pada tahun ini juga dan akan mula dijual pada 2022.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required