Indonesia mahukan EV sahaja menjelang tahun 2050

Indonesia mahukan EV sahaja menjelang tahun 2050

Indonesia yang kini sedang melangkah ke hadapan dengan rancangan untuk mengurangkan pelepasan karbon, hanya akan membenarkan motosikal elektrik sahaja yang akan dijual bermula tahun 2040, sementara semua kenderaan baharu dari negara jiran ASEAN termasuk Malaysia, akan dielektrifikasikan mulai tahun 2059. Itulah kenyataan dikeluarkan oleh Menteri Tenaha Indonesia, Arifin Tasrif, menerusi laporan yang disiarkan Reuters.

Ia dibuat susulan rancangan untuk membina kilang pembuatan untuk bateri EV di Bakesia, Jawa Barat oleh oleh Indonesia Battery Corporation (IBC) dan sebuah konsortium yang diketuai oleh LG Group. Kos untuk membina kilang ini dijangka sebanyak US$ 1.2 bilion (RM4.96 bilion). Ia mensasarkan pengeluaran sebanyak 600,000 kenderaan elektrik (EV) dan 2.445 juta motosikal elektrik menjelang tahun 2030 seperti mana yang pernah diumumkan sebelum ini.

Ia juga senada dengan perancangan Indonesia untuk menjadi hab pembuatan EV di peringkat global, selain memanfaatkan sumber semulajadi bagi nickel laterite yang banyak digunakan dalam bateri lithium. Seperti mana yang diumumkan oleh Indonesia pada awal tahun ini, negara tersebut mahu bebas daripada penggunaan karbon, malah semua loji jana kuasa arang batu juga akan dihentikan menjelang tahun 2056.

Indonesia mahukan EV sahaja menjelang tahun 2050

Indonesia, khususnya ibu kota Jakarta, telah lama bergelut dengan masalah lalu lintas dan pencemaran udara. Sasaran untuk kereta dan motosikal elektrifikasi ini adalah bertujuan untuk mengurangkan pelepasan CO2 di negara berkenaan sebanyak 2.7 juta tan dari kenderaan empat roda, dan 1.1 juta tan dari kenderaan dua roda, melalui penggunaan insentif fiskal dan lain-lain.

Walau bagaimana pun, enjin pembakaran. dalaman masih belum dirancang untuk disingkirkan di Indonesia. “Kami tidak mempunyai sebarang polisi untuk menghentikan (penggunaan) enjin pembakaran dalaman, hanya penggunaan kenderaan elektrik, bersama insentif saja, buat setakat ini,” ujar Dadan. Kusdiana, Ketua Pengarah Pembaharuan di kementerian terbabit. Perkhidmatan e-hailing Gojek Indonesia pula berkata pada April lalu, setiap kenderaan yang menggunakan platform berkenaan, sama da dua- atau empat-roda, akan dielektrifikasikan menjelang 2030.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required