Audi akan hentikan pengenalan model dengan enjin pembakaran dalaman, termasuk hibrid pada 2026?

Audi akan hentikan pengenalan model dengan enjin pembakaran dalaman, termasuk hibrid pada 2026?

Satu laman berita dari Jerman, iaitu Sueddeutsche Zeitung telah memetik ayat daripada ketua pegawai eksekutif Audi, Markus Duesmann bahawa syarikat itu akan menghentikan pengenalan model baru yang menggunakan enjin pembakaran dalaman bermula tahun 2026. Bukan setakat itu, ia juga mengambil kira sekali model hibrid.

Tempoh masa ini diletakkan supaya selari dengan cadangan baru peraturan emisi Euro 7, yang dianggap bakal membuatkan enjin pembakaran dalaman tidak layak untuk dijual pada tahun tersebut. Menurut Autocar, cadangan utama yang berkaitan dengan peraturan ini telah dibuat pada bulan Oktober tahun 2020 oleh European Commission’s Consortium for Ultra Low Vehicle Emissions (Clove), yang terdiri daripada pelbagai jurutera perunding.

Menurut laporan itu lagi, peraturan baru ini akan memberikan kesan besar kepada model kecil dan mampu milik yang menggunakan enjin pembakaran dalaman kerana tidak lagi layak untuk dikeluarkan. Model lebih premium dan berprestasi tinggi juga di bawah ancaman, kerana peraturan yang ketat akan dikenakan pada aspek pecutan kuat.

Audi akan hentikan pengenalan model dengan enjin pembakaran dalaman, termasuk hibrid pada 2026?

Melihat pula kepada ibu syarikat Volkswagen Group, jenama Volkswagen pernah memberitahu Automobilewoche Mac lalu bahawa mereka akan menghentikan pembangunan enjin pembakaran dalaman dan kemudiannya akan mengubah suai enjin sedia ada untuk mematuhi peraturan emisi baru.

Pengeluaran model yang digerakkan oleh enjin pembakaran dalaman di kilang Zwickau-Mosel juga sebenarnya sudah dihentikan oleh Volkswagen, dengan model yang terakhir dikeluarkan adalah Golf R Estate Mk7.5. Kilang ini dikatakan bakal menjadi pengeluar kereta elektrik paling besar di Eropah.

Larangan penjualan kenderaan baru yang dikuasakan oleh enjin pembakaran dalaman petrol dan diesel di benua itu telah menjadi satu langkah pemacu ke arah penggerak elektrik secara menyeluruh. Volvo juga telah mengumumkan bahawa mereka akan bergerak ke arah elektrik penuh dengan tiada model pembakaran dalaman serta plug-in hybrid secara global, menjelang tahun 2030.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required