Roda stereng sport tiruan kini bukan sahaja boleh anda beli di kedai-kedai aksesori. Malah, ia turut dijual secara meluas menerusi platform-platform jualan atas talian. Ia bukan sahaja menampilkan rupa yang seakan sama dengan produk asli, malah ia turut dijual pada harga yang jauh lebih murah dan menyebabkan ramai yang tertarik untuk membelinya.

Mungkin ada yang berpendapat, “alah, stereng je pun, takpe la pakai yang tak ori”. Tapi tahukah anda dengan menggunakan roda stereng tiruan ini bakal mendatangkan risiko keselamatan yang sangat besar?

Nardi-Personal Malaysia, iaitu pengimport sah untuk jenama roda stereng sport dari Itali berkenaan telah membuat satu hantaran video pada laman Facebook rasmi mereka, menunjukkan kualiti yang ditampilkan pada produk tiruan tersebut.

Dalam video itu dapat anda lihat bagaimana mudahnya Nardi ND Classic tiruan dirosakkan sehingga jejarinya bengkok dan terpisah dari gelung dengan hanya menggunakan satu tangan. Boleh anda bayangkan apa yang akan terjadi sekiranya dalam situasi berlaku kemalangan?

Anda perlu ingat, kadang kala ada yang terpaksa mengorbankan fungsi beg udara untuk menggunakan roda stereng yang lebih bergaya dan lebih sedap untuk diputar ini. Tapi sanggup ke nyawa sendiri menjadi taruhan dengan menggunakan produk tiruan yang tidak selamat seperti ini?