VIDEO: Nardi tunjuk apa jadi kalau anda pakai roda stereng tiruan – sanggup ke pertaruhkan nyawa?

Roda stereng sport tiruan kini bukan sahaja boleh anda beli di kedai-kedai aksesori. Malah, ia turut dijual secara meluas menerusi platform-platform jualan atas talian. Ia bukan sahaja menampilkan rupa yang seakan sama dengan produk asli, malah ia turut dijual pada harga yang jauh lebih murah dan menyebabkan ramai yang tertarik untuk membelinya.

Mungkin ada yang berpendapat, “alah, stereng je pun, takpe la pakai yang tak ori”. Tapi tahukah anda dengan menggunakan roda stereng tiruan ini bakal mendatangkan risiko keselamatan yang sangat besar?

Nardi-Personal Malaysia, iaitu pengimport sah untuk jenama roda stereng sport dari Itali berkenaan telah membuat satu hantaran video pada laman Facebook rasmi mereka, menunjukkan kualiti yang ditampilkan pada produk tiruan tersebut.

Dalam video itu dapat anda lihat bagaimana mudahnya Nardi ND Classic tiruan dirosakkan sehingga jejarinya bengkok dan terpisah dari gelung dengan hanya menggunakan satu tangan. Boleh anda bayangkan apa yang akan terjadi sekiranya dalam situasi berlaku kemalangan?

Anda perlu ingat, kadang kala ada yang terpaksa mengorbankan fungsi beg udara untuk menggunakan roda stereng yang lebih bergaya dan lebih sedap untuk diputar ini. Tapi sanggup ke nyawa sendiri menjadi taruhan dengan menggunakan produk tiruan yang tidak selamat seperti ini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required