Pelbagai alasan termasuk mahu melakukan ibadah korban, ziarah kubur demi rentas daerah/negeri

Pelbagai alasan termasuk mahu melakukan ibadah korban, ziarah kubur demi rentas daerah/negeri

Sehari sebelum sambutan Hari Raya Aidiladha, Polis DiRaja Malaysia (PDRM) mengesahkan sebanyak 5,594 kenderaan yang melalui sekatan jalan raya di seluruh negara diarah berpatah balik. Jumlah tersebut dilihat meningkat berbanding 4,666 kenderaan pada sehari sebelumnya. Manakala semalam pula sebanyak 4,581 kenderaan yang melalui SJR di seluruh negara, semalam diarahkan berpatah balik.

Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA) Bukit Aman, Datuk Zainal Abidin Kasim, berkata, pelbagai alasan diberikan oleh pemandu kenderaan ketika cuba melepasi sekatan jalan raya (SJR) dalam tempoh beberapa hari menjelang sambutan Aidiladha. Antaranya mahu pulang ke kampung, melakukan ibadah korban dan juga menziarah kubur.

“Ada yang beri alasan mahu pulang ke kampung untuk buat ibadah korban, nak bantu mengagihkan daging korban. Ada juga yang bagi alasan nak ziarah kubur dan ada juga yang memang mahu pulang ke kampung untuk beraya.

“Kita pun tidak faham kenapa perkara sebegini masih berlaku sedangkan sudah banyak larangan dan peringatan dikeluarkan pihak polis dan kerajaan, tetapi masih ramai yang degil dan tidak mahu mematuhi prosedur operasi standard (SOP),” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Pelbagai alasan termasuk mahu melakukan ibadah korban, ziarah kubur demi rentas daerah/negeri

Tambah beliau, pegawai dan anggota di SJR seluruh negara akan terus mempertingkatkan pemeriksaan untuk memastikan tiada pihak yang mencuba nasib merentas negeri dan daerah tanpa alasan kukuh.

“Sekiranya mahu lakukan ibadah korban, ada alternatif lain yang memudahkan ibadah korban tanpa kita pulang ke kampung. Dalam SOP ibadah korban dikeluarkan Majlis Keselamatan Negara (MKN) bagi sambutan Aidiladha Fasa 1 Pelan Pemulihan Negara (PPN) juga menetapkan aktiviti ziarah kubur tidak dibenarkan termasuklah ziarah raya dan jamuan raya,” katanya.

Menurut beliau lagi mereka yang mempunyai surat kebenaran dikeluarkan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) telah pun diberikan kebenaran melalui SJR mulai esok (22 Julai). Ini berikutan pengumuman yang dikeluarkan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani, yang melarang sebarang pergerakan merentas negeri menggunakan surat kebenaran MITI bermula 18 hingga 21 Julai 2021.

Larangan itu bagi mengelak perbuatan pihak tidak bertanggungjawab menyalahguna surat kebenaran MITI untuk merentas negeri bagi tujuan pulang ke kampung menyambut Aidiladha.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required