Aston Martin Valkyrie Roadster bakal ditunjuk 12 Ogos

Aston Martin Valkyrie Roadster bakal ditunjuk 12 Ogos

Tahun ini merupakan ulang tahun ke-70 Aston Martin memasuki pasaran Amerik Utara. Untuk meraikan pencapaian tersebut, pengeluar kenderaan British ini akan menganjurkan acara khas di Pebble Beach Concours d’Elegance yang bakal berlangsung pertengahan Ogos nanti.

Majlis itu akan berlangsung di sebuah ruang binaan khas dengan keluasan 11,300 kaki persegi, menghadap Pebble Beach Golf Links, tempat di mana syarikat itu akan mempamerkan pelbagai model sebagai tanda hormat kepada sejarahnya dan juga merintis jalan ke hadapan.

Menurut Aston Martin, akan ada dua kereta yang akan membuat penampilan rasmi sulung untuk pasaran itu kelak, termasuk Valhalla dan juga apa yang disifatkan sebagai “produk baru yang menarik yang memperkukuh penghormatan terhadap prestasi bagi jenama ini.” Banyak yang telah diketahui tentang Valhalla, namun untuk model kedua, hanya sekilas saja ditunjukkan — iaitu versi roadster bagi model Valkyrie.

Aston Martin Valkyrie Roadster bakal ditunjuk 12 Ogos

Dalam gambar berkenaan, dapat dilihat bahagian perehat kepala dengan agak jelas, serta scissor doors berbanding pintu gullwing bagi model coupe. Untuk bumbung pula, memandangkan kereta ini tidak menyediakan banyak ruang untuk mekanisme kuasa, Valkyrie Roadster mungkin memerlukan pemiliknya untuk memasang semua bumbung secara manual.

Valkyrie merupakan hypercar “mid-engine” flagship Aston Martin yang sebelum ini dikenali sebagai AM-RB 001 dan hanya terhad kepada 150 unit. Dikuasakan oleh enjin 6.5 liter NA V12 yang dibangunkan bersama Cosworth dan menampilkan sistem hibrid ala KERS, Valkyrie menjana 1,176 PS (1,160 hp) dan 900 Nm tork.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required