Aston Martin Valhalla di M’sia – 5 tersedia, tinggal 3

Aston Martin Valhalla di M’sia – 5 tersedia, tinggal 3

Bulan lalu, Aston Martin mendedahkan versi produksi model Valhalla, sebuah supercar yang sangat berkuasa dengan kedudukan enjin di tengah yang diposisikan penawarannya di bawah model inspirasi F1, Valkyrie. Anda mungkin beranggapan jentera seperti ini sukar untuk dijangkau oleh kebanyakan warga Malaysia — itu memang betul, kerana ia akan menelan kos antara £600,000 (RM3.5 juta) dan £700,000 (RM4.1 juta).

Namun, jika anda betul-betul ada wang dan tak tahu apa yang nak dilakukan dengannya, Aston Martin Kuala Lumpur telah umumkan yang pihaknya akan diperuntukkan lima unit model berkenaan untuk pembeli di Malaysia. Jika begitu, mereka yang berhasrat untuk memiliki kereta ini perlu lekas; setakat semalam, dua unit telah menjadi milik orang. Pembeli juga perlu menunggu sebelum model ini tiba di Malaysia, dan penyerahan dijangka akan dilakukan pada penghujung 2023.

Valhalla beralih daripada jangkaan awal daripada menggunakan enjin 3.0 liter turbo berkembar V6 kepada menggunakan enjin V8 4.0 liter turbo berkembar yang sebenarnya juga bukan calang-calang kerana mampu menghasilkan 740 hp pada 7,200 rpm. Unit enjin ini diperoleh daripada Mercedes AMG, hasil kerjasama antara kedua-dua jenama itu yang terjalin sebelum ini.

Aston Martin Valhalla di M’sia – 5 tersedia, tinggal 3

Lebih spesifik, kita mungkin melihat kepada unit V8 yang diambil daripada GT Black Series, kerana enjin V8 Valhalla juga menampilkan flat-plane crankshaft untuk meningkatkan tahap responnya. Bagaimanapun, bahagian transmisinya berbeza kerana Valhalla mendapat unit klac berkembar lapan-kelajuan yang direka khas untuk Aston Martin oleh pembekal Itali, Graziano.

Transmisi ini, bersama limited-slip differential elektronik di belakang menghantar kuasa dari enjin ke roda belakang. Aston Martin tidak berhenti setakat di situ. Disebabkan telah membuat keputusan untuk menjadikan Valhalla sebagai kereta plug-in hybrid pertama Aston Martin, mereka telah meletakkan sepasang motor elektrik untuk membantu enjin V8 tersebut.

Satu daripada motor tersebut diletakkan pada gandar hadapan manakala satu lagi di gandar belakang. Secara gabungan, dua motor elektrik ini boleh menghasilkan 204 PS (201 hp), menjadikan kuasa keseluruhan kereta ini 950 PS (937 hp) dan 1,000 Nm tork. Sama seperti kebanyakan PHEV, kereta ini boleh bergerak dengan kuasa elektrik sahaja, dengan menggunakan motor yang berada di hadapan. Dalam mod EV, Valhalla boleh mencecah laju maksimum 130 km/j dan jarak gerak sehingga 15 km.

Aston Martin Valhalla di M’sia – 5 tersedia, tinggal 3

Dengan kedua-dua motor elektrik di belakang, serta enjin V8 yang boleh berfungsi secara berasingan untuk memberikan prestasi maksimum, jika dikerah sepenuhnya, Valhalla boleh mencapai pecutan 0-100 km/j dalam masa 2.5 saat, sebelum mencapai laju maksimum 330 km/j.

Untuk suspensi, bahagian hadapan menggunakan jenis push rod dengan penyerap dan spring dipasang secara inboard sementara belakang pula menggunakan tetapan multi-link. Valhalla juga menggunakan spring dua tahap daripada pembekal Kanada, Multimatic, penyerap dengan spool valve adaptif, brek karbon seramik (dengan teknologi brake-by-wire), rim berlainan saiz (20 inci di hadapan dan 21 inci di belakang), serta tayar Michelin khas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required