Acura Integra Teaser Sketch

Baru-baru ini tular media sosial imej yang didakwa sebagai Honda Integra Type R generasi baharu untuk menggantikan model DC5 yang telah ditamatkan pada 2006. Malah turut tular adalah gambar model yang sama dilihat tampil dengan pelekat penyamaran dan sedang diuji di atas jalan raya awam.

Malangnya, imej tersebut bukanlah imej rasmi dari Honda, tetapi sekadar bayangan yang dibuat oleh peminat, manakala gambar kereta yang diuji tersebut adalah gambar palsu yang direka.

Namun, apa yang anda lihat pada gambar yang kami siarkan di atas bukanlah rekaan. Ia adalah imej teaser rasmi yang disiarkan oleh sub-jenama Honda bagi model-model premium iaitu Acura ketika acara Monterey Car Week di California yang sedang berlangsung!

Acura TLX Type S

Walau bagaimanapun, masih tidak dapat dipastikan sama ada nama ‘Integra’ hanya akan digunakan pada Acura, atau ia turut akan menerima versi yang menggunakan logo Honda. Menerusi imej teaser yang disiarkan oleh Acura berkenaan, dapat dilihat nama ‘Integra’ tersebut diletakkan pada bampar hadapan sebuah model dengan lampu hadapan signatur terbaharu Acura.

Melihat pada susur galur sejarah, nama Integra adalah satu daripada dua buah model asal Acura ketika jenama berkenaan diperkenalkan buat pertama kali di Amerika Syarikat pada Mac 1986. Menurut Acura dalam teaser model baharu ini, Integra bakal masuk semula ke barisan modelnya tahun hadapan sebagai model “kompak premium baharu”.

“Integra sudah kembali. Saya teruja untuk mengatakan bahawa Integra akan kembali dalam barisan model Acura dengan semangat seronok untuk dipandu dan DNA aslinya, memenuhi komitmen kami bagi prestasi yang dihasilkan secara jitu dalam setiap aspek – rekaan, prestasi dan pengalaman pemanduan keseluruhan,” kata naib presiden dan pegawai jenana Acura, Jon Ikeda.

Acura akan mendedahkan lebih perincian berkenaan Integra generasi baharu ini hampir dengan tarikh pelancarannya kelak. Tak mustahil, Integra generasi baharu ini mungkin akan dihasilkan sebagai versi coupe yang diasaskan dari sedan Acura TLX.

Buat masa sekarang, TLX merupakan sedan premium yang dihasilkan khas hanya dengan logo Acura, tanpa versi dengan jenama Honda. Jadi sekiranya benar Integra generasi baharu ini adalah model yang diasaskan dari TLX, ada kemungkinan ia tidak akan dihasilkan dengan jenama Honda dan mungkin pasarannya juga tidak begitu luas.

Sebelum ini, Acura Integra Type R DC2 yang ditawarkan di Amerika Syarikat merupakan model pertama Type R yang dijual secara rasmi selain dari pasaran Jepun. Model generasi DC5 pula tidak dikenali sebagai Integra, tetapi dijual dengan nama Acura RSX di AS, dengan varian tertinggi diberikan lencana Type S.