Acura TLX Type S 2021 untuk AS — 355 hp V6 dengan AWD; 0-96 km/j dalam lima saat, harga dari RM216k

Acura TLX Type S 2021 untuk AS — 355 hp V6 dengan AWD; 0-96 km/j dalam lima saat, harga dari RM216k

Acura TLX generasi kedua menerima semula nama Type S selepas lama menyepi. Sedan berprestasi tinggi itu akan dijual di pasaran AS pada 23 Jun ini. Bagaimanapun, TLX Type S ini akan dijual dalam jumlah terhad, dengan hanya 2,000 unit pengeluaran sahaja dirancang bagi model tahun 2021, dengan harga jualan USD52,300 (RM216,496).

Melalui model ini, cabang jenama mewah Honda ini ingin memberikan saingan terhadap model pengeluar lain seperti BMW M340i xDrive serta Audi S4 dan Mercedes-AMG C 43 4Matic, semuanya hadir dengan tanda harga yang jauh lebih tinggi.

Dari segi penampilannya saja model ini sudah membawa imej prestasi yang diinginkan, dengan rekaan bampar depan yang agresif, bukaan udara besar serta gril unik Acura. Lampu utama yang tajam melengkapi imej tersebut. Di belakang, empat muncul ekzos, spoiler serta diffuser turut menyumbang menjadikannya tampil garang. Bahagian bonetnya juga lebih panjang untuk memberikan profil lebih sporty.

TLX Type S ini menggunakan suspensi jenis double wishbones di depan dan multi-link di belakang, digandingkan dengan penyerap hentak adaptif. Cakera brek depan juga lebih besar dengan angkup Brembo empat-piston. Dan, dengan tambahan USD800 (RM3,312), pembeli boleh memilih rim 20-inci lima jejari ilham dari NSX dengan tayar Pirelli P Zero.

Acura TLX Type S 2021 untuk AS — 355 hp V6 dengan AWD; 0-96 km/j dalam lima saat, harga dari RM216k

Nadi utama kereta ini ialah enjin 3.0 liter turbocas petrol V6 yang menghasilkan 355 hp dan 480 Nm tork. Unit ini dipadankan dengan transmisi automatik 10-kelajuan yang menukar gear lebih pantas berbanding TLX biasa, dan ada juga sistem Super Handling All-Wheel Drive dengan teknologi torque vectoring.

Sistem pacuan ini membolehkan pecutan 0-96 km/j dalam masa lima saat, iaitu 25% lebih pantas daripada TLX biasa, dengan laju maksimum 209 km/j (130 mph) hingga 249 km/j (155 mph). Angka ini meletakkan TLX Type S begitu hampir dengan prestasi pesaing yang lain.

Kelengkapan standard termasuklah balutan kulit Milano dengan perincian Ultrasuede, kerusi depan larasan 16-arah, sistem bunyi ELS Studio 17-pembesar suara, sistem infotainmen dengan skrin sentuh 10.2-inci dengan Android Auto dan Apple CarPlay, AcuraWatch serta Integrated Dynamics System.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required