JPJ Melaka bakal lelong 46 buah kereta yang dilucut hak pada 6-20 Sept 2021 – sasar kutipan RM1.5 juta

JPJ Melaka bakal lelong 46 buah kereta yang dilucut hak pada 6-20 Sept 2021 – sasar kutipan RM1.5 juta

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) negeri Melaka telah mengumumkan bakal menganjurkan lelongan kenderaan yang dilucut hak dengan sebut harga akan dibuka selama dua minggu bermula pada 6 hingga 20 September ini.

Menurut pengarahnya, Muhammad Firdaus Shariff, lelongan itu membabitkan 46 kenderaan termasuk MINI Cooper dan Subaru Impreza. Bagi orang ramai yang berminat untuk mencuba nasib dalam lelongan ini, bolehlah memuat naik borang menerusi Facebook dan juga laman web JPJ, laporan Berita Harian.

“Lelongan kali ini dibuat menerusi sebut harga dan kita menjangkakan orang awam akan mula membida untuk kenderaan terbabit dengan nilai antara RM2,500 hingga RM10,000. Sasaran kita ialah memperoleh kira- kira RM1.5 juta selain untuk kali ini hanya membabitkan kereta sahaja dan semua kenderaan ini boleh didaftarkan,” katanya.

JPJ Melaka bakal lelong 46 buah kereta yang dilucut hak pada 6-20 Sept 2021 – sasar kutipan RM1.5 juta

Dalam masa yang sama, beliau turut mengumumkan satu kaunter pandu lalu telah dibuka di perkarangan Bahagian Kejuruteraan Automotif JPJ Melaka sejak semalam dan ia beroperasi tujuh hari seminggu. Tujuan pembukaan kaunter pandu lalu ini adalah bagi mengelak kesesakan ketika orang awam berurusan dengan pihak JPJ. Selain inisiatif ini dilakukan sejajar dengan norma baharu selain dapat menjaga keselamatan orang ramai.

“Kaunter pandu lalu ini tidak memerlukan sebarang temu janji dan orang awam boleh hadir untuk pelbagai urusan seperti pembaharuan lesen kenderaan, lesen memandu dan cukai jalan termasuk bayaran saman. Kaunter ini juga memudahkan pelanggan kita yang menggunakan sistem atas talian yang hanya perlu hadir dan mengambil cetakan seperti lesen,” katanya.

Sempena dengan sambutan hari kemerdekaan Malaysia yang ke-64, JPJ memberikan tawaran pengurangan pembayaran saman sehingga 70% bermula 18 Ogos lalu sehingga 16 September 2021. Di mana tawaran pengurangan tersebut adalah untuk semua saman JPJ yang boleh dikompaun, kecuali kes yang masih dalam sebutan pihak Mahkamah termasuk yang berstatus waran tangkap atau perbicaraan.

Menurut JPJ, pengurangan kompaun ini diberikan kepada semua notis saman yang telah dikeluarkan bagi kesalahan di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333), Akta Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (Akta 334), serta Kaedah-Kaedah dan Perintah-Perintah di bawahnya, termasuklah kes yang masih dalam tindakan Senarai Hitam (blacklist).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required