PPN Fasa 1: Berapa orang dalam 1 kereta? Boleh rentas daerah atau negeri? Bagaimana Grab, teksi?

PPN Fasa 1: Berapa orang dalam 1 kereta? Boleh rentas daerah atau negeri? Bagaimana Grab, teksi?

Kementerian Pengangkutan telah mengingatkan orang ramai tentang kapasiti penumpang di dalam kenderaan bagi negeri-negeri yang masih berada di bawah Fasa 1 dalam Pelan Pemulihan Nasional (PPN) adalah kini bergantung sama ada mereka telah lengkap divaksinasi atau pun dos vaksin yang tidak lengkap, gambaran jelas boleh dilihat menerusi muat naik di Facebook yang disertakan dengan infografik Bernama.

Pada 20 Ogos lalu, kerajaan telah mengumumkan kini jumlah penumpang adalah bergantung pada kapasiti tempat duduk dalam kenderaan jika anda telah lengkap vaksinasi. Dengan vaksinasi lengkap, ini bermakna individu tersebut bukan sahaja telah menerima suntikan dua dos, tetapi perlu selesai tempoh 14 hari selepas menerima dos kedua (untuk Pfizer, AstraZeneca atau Sinovac), atau 28 hari untuk vaksin tunggal seperti Johnson & Johnson dan CanSino.

Untuk mereka yang belum dilengkapi vaksinasi perlulah terus ikut pematuhan sebelum ini iaitu hanya dua orang sahaja dalam satu kereta, iaitu mesti dari rumah yang sama untuk membeli barangan keperluan. Kelonggaran diberikan untuk maksimum tiga orang dalam kereta bagi tujuan perubatan atau kecemasan, termasuk individu yang memerlukan rawatan.

PPN Fasa 1: Berapa orang dalam 1 kereta? Boleh rentas daerah atau negeri? Bagaimana Grab, teksi?

Untuk perkhidmatan teksi dan e-hailing, masih kekal maksimum dua orang termasuk pemandu, dan penumpang perlu duduk di tempat duduk belakang.

Untuk pengumuman mengikut prosedur operasi standard (SOP) terbaharu itu, tidak lagi dinyatakan pergerakan terhad dalam jarak 10 km, tetapi masih tidak dibenarkan untuk merentas daerah dan negeri. Walau bagaimana pun, ia diberikan kelonggaran untuk pasangan jarak jauh, ibu bapa melawat anak di bawah 18 tahun dan yang mendapat kebenaran pihak polis dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required