MOT sedang kaji aplikasi teknologi terkini termasuk penggunaan sensor dalam ujian memandu – Dr. Wee

MOT sedang kaji aplikasi teknologi terkini termasuk penggunaan sensor dalam ujian memandu – Dr. Wee

Bagi memantapkan lagi ujian memandu di negara ini, Kementerian Pengangkutan (MOT) sedang melaksanakan kajian mengenai kebolehlaksanaan mengaplikasikan teknologi terkini termasuk penggunaan sensor di dalam ujian terbabit.

Ia juga adalah bagi menambah baik proses pembelajaran dan meningkatkan tahap integriti pengujian yang dijalankan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), laporan Harian Metro

“Contoh, kalau seseorang itu mengambil ujian dengan JPJ, kita akan masukkan mereka dalam kenderaan yang bukan sahaja ada video kamera untuk rakaman, malah sensor juga akan diletakkan dalam kenderaan yang sedang jalankan pengujian ini.

“Apabila di litar, semua tiang parkir akan dipasang dengan kamera dan sensor untuk melihat macam mana soal integriti yang dipersoalkan dulu yang kata bila mengambil ujian kita boleh beri rasuah,” kata Menterinya, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong pada sesi soal jawab persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

MOT sedang kaji aplikasi teknologi terkini termasuk penggunaan sensor dalam ujian memandu – Dr. Wee

Jelas beliau, spekulasi soal integriti dalam ujian memandu juga dapat diselesaikan dengan penggunaan teknologi dan sensor apabila semua maklumat dapat dikawal oleh pusat kawalan.

“Keperluan automasi dalam merekodkan elemen pengujian yang boleh dilihat kembali apabila terdapat dakwaan juga boleh diselesaikan dengan bantuan teknologi itu. Ia memerlukan analisis data besar, penggunaan sensor yang canggih termasuk penggunaan Internet of things (IoT),” katanya lagi ketika menjawab soalan tambahan Datuk Zakaria Mohd Edris (Bersatu-Libaran).

Dalam sidang Dewan Rakyat berkenaan, Zakaria meminta penjelasan MOT mengenai usaha memperkasakan penggunaan teknologi internet atau kecerdasan buatan (AI) dalam Industri Latihan Pemanduan (ILP).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required