Kebenaran rentas negeri dijangka dimuktamadkan pada pertengahan Oktober ini – Hishamuddin

Kebenaran rentas negeri dijangka dimuktamadkan pada pertengahan Oktober ini – Hishamuddin

Sejajar dengan pengumuman Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob semalam berkenaan dengan pergerakan rentas negeri bakal dibenarkan dalam tempoh beberapa minggu lagi, Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein turut mengesahkan perkara yang sama hari ini.

Beliau berkata, perkara tersebut akan dimuktamadkan dalam tempoh tiga minggu lagi iaitu pada pertengahan Oktober ini. Kerajaan dijangka membuat keputusan tersebut selepas beberapa langkah menyegerakan vaksinasi populasi dewasa diambil dalam masa terdekat, laporan Berita Harian.

Susulan perkara tersebut, beliau telah mengarahkan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) untuk meningkatkan kerjasama dengan Kementerian Kesihatan (KKM) bagi memastikan orang ramai menerima vaksin lengkap dalam masa terdekat, sekali gus mencapai sasaran 90% dalam tempoh itu.

Antara tindakan segera akan dilaksanakan ATM ialah menggerakkan lebih banyak Combat Medic Vaccination Team (CMVT) untuk membantu KKM memvaksin masyarakat di kawasan pendalaman. Malahan ATM juga diarahkan memperluaskan program vaksinasi pandu lalu yang dilaksanakan Kementerian Pertahanan (MINDEF) bagi warga ATM kepada orang awam, bagi menyegerakan sasaran.

Kebenaran rentas negeri dijangka dimuktamadkan pada pertengahan Oktober ini – Hishamuddin

“Insya-Allah, kebenaran rentas negeri yang ditunggu-tunggu ramai akan diumumkan dalam masa terdekat. Apa perancangan yang kita lakukan bersama KKM itu kita harap dapat dijayakan dalam tiga minggu ini. Jadi sebelum ia (rentas negeri diumumkan) banyak perkara yang perlu difikirkan dari segi prosedur operasi standard (SOP) serta tanggungjawab agensi dalam melaksanakan pemantauan.

“SOP rentas negeri kita akan umumkan sebelum pengumuman kebenaran rentas negeri dibuat dan ia akan diperincikan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Khas Pandemik yang dipengerusikan Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, minggu depan,” katanya.

Dalam masa yang sama, beliau turut berkata, disiplin orang ramai akan menjadi elemen paling penting apabila kebenarkan rentas negeri diberikan.

“Adalah mustahil untuk kerajaan pantau dan laksanakan SOP menjaga setiap rakyat yang diberi kebenaran merentas negeri. Sebab itu disiplin orang ramai amat penting apabila menikmati kelonggaran yang bakal diumumkan,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required