JPJ sasar selesaikan isu ujian lesen memandu tertangguh akibat PKP menjelang Disember ini

JPJ sasar selesaikan isu ujian lesen memandu tertangguh akibat PKP menjelang Disember ini

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mensasarkan untuk menyelesaikan isu ujian lesen memandu yang tertangguh akibat pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sebelum tahun 2021 berakhir.

Menurut Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan dan Operasi) JPJ, Aedy Fadly Ramli, bagi tujuan tersebut, JPJ akan menambah kakitangan penguji sehingga 20% bagi menampung jumlah penguji sedia ada untuk menyelesaikan 462,124 calon yang tertangguh akibat PKP bagi semua jenis kelas kenderaan, laporan Bernama.

“Dengan penambahan tenaga penguji ini, kita percaya ia dapat menyelesaikan masalah membabitkan calon ujian lesen memandu yang tertunggak di 232 Institut Memandu (IM) pada hujung Disember ini. Setakat ini terdapat 530 bilangan penguji di seluruh negara dan akan menambah 10 hingga 20% penguji lagi mengikut kesesuaian IM bagi melancarkan proses ujian yang tertunggak,” katanya.

Tambah beliau, pihaknya sudah menghantar bilangan calon di setiap negeri ke ibu pejabat di Putrajaya bagi mengenalpasti bilangan penguji tambahan bersesuaian dengan kuota calon bagi setiap IM.

“Kita menyarankan supaya IM memberi keutamaan kepada calon tertunggak untuk menyelesaikan masalah pengambilan lesen memandu yang sebelum ini tergendala akibat PKP,” katanya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required