Jangan menyalakan lampu amaran bahaya ketika memandu dalam keadaan hujan lebat – polis

Jangan menyalakan lampu amaran bahaya ketika memandu dalam keadaan hujan lebat – polis

Seperti kebiasaan, hujung tahun sahaja pastinya orang kaitkan dengan ‘musim hujan’, malah bukan setakat hujan sikit-sikit, tapi hujan lebat dengan ribut petir hingga banyak tempat dilanda banjir. Ini kerana peralihan angin monsun yang sedang berlaku sekarang sehingga membawa hujan lebat dan angin kencang di kebanyakan tempat di seluruh negara.

Memandu dalam keadaan sebegini memang boleh mengundang bahaya jika tahap pemanduan tidak dipertingkatkan dan aspek keselamatan juga diabaikan. Baru-baru ini menerusi entri di Facebook rasminya, Jabatan Siasatan Dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) telah memberikan beberapa panduan kepada pengguna jalan raya berkenaan dengan pemanduan ketika memandu dalam keadaan hujan lebat.

Ada empat poin utama yang dikongsikan oleh JSPT, namun larangan penggunaan lampu amaran bahaya atau hazard light paling ramai pemandu yang ingkar. Masih ramai pemandu yang akan memasang hazard light atau dalam bahasa pasar, digelar ‘double signal’, ketika memandu dalam hujan. Tahukah anda, penggunaan hazard light hanya ketika kenderaan berhenti atau pun disebabkan hal kecemasan sahaja. Memandu dalam hujan lebat bukan kecemasan kan?

Mungkin ada pemandu yang memasang hazard light untuk memudahkan kenderaan yang dipandu dilihat oleh pemandu lain memandangkan ketika hujan lebat, pastinya jarak penglihatan agak terhad. Tanggapan ini salah sama sekali. Pemandu lain boleh keliru bila terlihat kenderaan anda dengan hazard light yang menyala itu. Mungkin ada yang keliru adakah anda mahu berhenti disebabkan kecemasan (tetapi kenderaan anda masih meluncur tanpa tanda hendak berhenti), atau keliru arah mana yang anda mahu lalui, mahu ke lorong kiri atau kanan?

Jangan menyalakan lampu amaran bahaya ketika memandu dalam keadaan hujan lebat – polis

Selain boleh membuatkan pemandu lain sebal dengan tindakan anda, ia juga boleh mengundang risiko kecelakaan. Bayangkan, anda mahu menukar laluan ke lorong kanan, anda memilih untuk tidak menggunakan lampu isyarat membelok atau signal sebaliknya terus kekal dengan hazard light yang menyala dan terus menukar lorong. Tidakkah tindakan itu mungkin membuatkan pemandu di lorong kanan tidak sempat membrek dan ‘menghentam’ belakang kereta anda? Fikirkanlah.

Cara yang paling tepat untuk memudahkan pemandu lain ‘perasan’ kehadiran kenderaan yang anda pandu ialah dengan menyalakan lampu utama kenderaan anda, ia akan cukup jelas kelihatan semasa hujan lebat. Dan sekiranya jarak penglihatan menurun kurang dari 100 m, pasang lampu kabus (fog lamp) hadapan, dan jika memang diperlukan, lampu kabus belakang juga boleh digunakan, khususnya bagi membantu pemandu kenderaan di belakang anda mengagak jarak antara kenderaan di hadapannya.

Selain itu, JSPT juga menasihati anda supaya memperlahankan kelajuan kenderaan. Dalam erti kata lain, jangan pandu laju sewaktu hujan lebat. Kelajuan melebihi 80 km/j boleh membuatkan tayar kenderaan tidak begitu mencengkam pada permukaan jalan, malah boleh membuatkan kenderaan yang dipandu hilang kawalan.

Kami kongsikan semula TIP MEMANDU KETIKA HUJAN LEBAT yang pernah disiarkan beberapa tahun lalu. Moga ia dapat memberikan panduan kepada anda, selain perlu meningkatkan fokus pemanduan dan amalkanlah pemanduan berhemah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required