Sasar enam juta data kenderaan disaring dan disimpan menerusi iCOPS menjelang akhir tahun ini – polis

Sasar enam juta data kenderaan disaring dan disimpan menerusi iCOPS menjelang akhir tahun ini –  polis

Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman mensasarkan sejumlah enam juta data kenderaan disaring dan disimpan sebagai profil data kenderaan menjelang akhir tahun ini menerusi penggunaan teknologi Pengimbas Nombor Pendaftaran Kenderaan (iCOPS).

Menurut pengarah JSPT, Datuk Mat Kasim Karim, sejak projek perintis dijalankan oleh pihaknya, sehingga kini sebanyak 4.7 juta profil data kenderaan di negara ini yang dikumpulkan menerusi iCOPS, laporan Bernama.

JSPT Bukit Aman melihat kecanggihan teknologi iCOPS ini yang dilengkapkan dengan penggunaan teknologi kamera ‘Automated Number Plate Recognition’ (ANPR) juga dapat diperluas kepada agensi penguatkuasaan lain seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan pihak berkuasa tempatan (PBT) di seluruh negara selepas pelaksanaannya secara keseluruhan bermula tahun hadapan.

Sasar enam juta data kenderaan disaring dan disimpan menerusi iCOPS menjelang akhir tahun ini –  polis

“Teknologi ANPR yang dikenali dengan alat pengimbas nombor pendaftaran kenderaan (iCOPS) mula digunakan sebagai projek perintis oleh JSPT sejak 2016 dengan perolehan yang terhad sekitar 20 unit dan ia digunakan secara meluas bagi operasi mengesan kenderaan yang mempunyai saman tertunggak, saman berstatus waran tangkap (Ops Warta), saman tertunggak warganegara asing (Ops OSTWA), kenderaan curi atau hilang, kenderaan klon serta nombor pendaftaran palsu.

“Bukan hanya di negara Malaysia, teknologi kamera ANPR ini juga turut digunakan dengan meluas di negara Asia Tenggara seperti Singapura, Thailand dan Indonesia yang berkemampuan mengecam nombor pendaftaran kenderaan dengan cekap dan pantas,” katanya.

Mat Kasim menjelaskan alat ini akan diletakkan pada kenderaan peronda pacuan empat roda polis yang dipasangkan kamera ANPR dan ia berfungsi untuk mengimbas nombor pendaftaran kenderaan sama ada ia statik di sekatan jalan raya, di parkir atau bergerak di lebuh raya dengan kelajuan 130 kilometer sejam dan radius liputan adalah 180 darjah dari kenderaan berkenaan. Ia juga memiliki ketahanan tinggi dan tahan lasak serta boleh beroperasi pada waktu siang dan malam termasuk ketika hujan.

Sasar enam juta data kenderaan disaring dan disimpan menerusi iCOPS menjelang akhir tahun ini –  polis

Tambahnya, setiap nombor pendaftaran kenderaan yang dilihat di jalanan itu menerusi iCOPS akan disambungkan ke pangkalan data profil kenderaan atau dikenali sebagai Pusat Data iCOPS di Bukit Aman untuk diperiksa sama ada mempunyai saman tertunggak atau waran tangkap membabitkan saman trafik termasuk kesalahan jenayah lain yang terdapat pada pemilik kenderaan berkenaan.

“Di negara seperti United Kingdom (UK) juga turut mempunyai pangkalan data seperti Pusat Data iCOPS yang dikenali sebagai National ANPR Data Centre. Ia digunakan untuk menangani kes anti keganasan serta menggunakan bukti tidak langsung (circumstantial evidence) imej kenderaan yang dirakam di lokasi kejadian jenayah oleh kamera ANPR yang digunakan sebagai keterangan terhadap jenayah di mahkamah.

“Kita menganggarkan tidak kurang 85% penjenayah menggunakan jalan raya semasa atau selepas melakukan kegiatan jenayah. Dengan adanya ICOPS ini dapat membantu polis dalam mengesan pelaku jenayah menerusi kenderaan yang digunakan serta bukti lain yang ada di sekeliling kita,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required