Honda Civic 2022 dapat ASEAN NCAP lima-bintang

Honda Civic 2022 dapat ASEAN NCAP lima-bintang

Honda Civic terkini telah menerima penarafan lima-bintang bagi pusingan ujian terbaru yang dijalankan oleh ASEAN NCAP. Civic menjadi model pertama Honda yang diuji di bawah protokol 2021-2025, yang turut merangkumi elemen tambahan seperti brek kecemasan automatik (AEB).

Menurut laporan, unti yang diuji adalah model EL+ yang dijual di Thailand, dengan penarafan yang sama turut terpakai ke atas varian yang dijual di Singapura dan Indonesia. Ini juga akan menjadi hal yang sama untuk model yang bakal dijual di Malaysia kelak, sekiranya kelengkapan keselamatan berada pada tahap yang sama.

Di pasaran Thailand, Singapura dan Indonesia, Civic dilengkapi dengan enam beg udara sebagai standard, sistem keselamatan pasif utama dan Honda Sensing. Bagi perlindungan penumpang dewasa, Civic mencatat 29.28 daripada 32 mata penuh, dengan mata penuh (lapan mata) untuk ujian impak sisi, dan sedikit kurang untuk impak depan (14.54 daripada 16 mata) dan ujian teknologi perlindungan kepala (6.74 daripada 8 mata).

Honda Civic 2022 dapat ASEAN NCAP lima-bintang

Bagi perlindungan kanak-kanak, ujian dinamik, yang meliputi penilaian impak sisi dan depan, menyaksikan mata maksimum (24 daripada 24) diberikan. Bagaimanapun markah yang lebih rendah diberi untuk pemasangan, asas kenderaan dan pengesanan kehadiran kanak-kanak memberikan mata keseluruhan 46.72 daripada 51 mata.

Civic cemerlang dalam kategori bantuan keselamatan, merakamkan 19.07 daripada 21 mata. Dengan Honda Sensing, sistem seperti brek kecemasan autonomous, amaran penukaran lorong, bantuan mengekalkan lorong, peninjau perhatian pemandu, lampu tinggi automatik adalah standard bagi Civic.

Sebagai sebahagian protokal baru, keselamatan penunggang motosikal menjadi penilaian tambahan yang utama. Civic mencatatkan 8.32 daripada 16 mata penuh, kerana kekurangan peninjau titik buta sebenar (hanya ada ciri LaneWatch), memberikannya 2.32 mata daripada lapan mata. Protokol itu turut melibatkan pemasangan sistem advanced rear visualisation (ARV), yang menggunakan kamera yang ditempatkan di belakang kenderaan (cermin pandang belakang digital). Ringkasnya, Civic mencatatkan mata keseluruhan 83.47 mata, melayakkannya menerima lima-bintang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required