JPJ uruskan 33.05j kenderaan, keluarkan 14.42j lesen memandu sejak 75 tahun lalu; kutip RM4.2b pada 2020

JPJ uruskan 33.05j kenderaan, keluarkan 14.42j lesen memandu sejak 75 tahun lalu; kutip RM4.2b pada 2020

Sejak penubuhannya pada 1 April 1946, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah menguruskan lebih 33.05 juta kenderaan termasuk mengeluarkan sebanyak 14.42 juta lesen memandu, laporan Bernama.

Ketua Pengarahnya, Datuk Zailani Hashim, berkata, sejak penubuhannya 75 tahun yang lalu sebagai pendaftar dan pemeriksa kereta motor atau dahulunya dikenali sebagai RIMV (Registrar Inspection Motor Vehicle), JPJ telah menyediakan pelbagai perkhidmatan berkualiti, menguruskan pungutan hasil serta menguatkuasakan Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Menurut beliau lagi, pada tahun lalu, JPJ telah menyumbang kira-kira RM4.2 bilion kepada negara melalui kutipan hasil.

JPJ uruskan 33.05j kenderaan, keluarkan 14.42j lesen memandu sejak 75 tahun lalu; kutip RM4.2b pada 2020

Bagi memantapkan lagi operasi JPJ, dalam pembentangan Bajet 2022 minggu lalu, kerajaan telah meluluskan perolehan 20 unit kenderaan kaunter bergerak untuk JPJ dan juga 100 kiosk dengan fasiliti lengkap komputer berorientasikan pelanggan. Sekaligus membantu kelancaran operasi JPJ yang sedang menuju ke arah pendigitalan penyampaian perkhidmatan kerajaan.

“Dalam usaha memastikan kualiti perkhidmatan yang diberikan sentiasa melangkaui harapan masyarakat, JPJ hendaklah sentiasa pantas bertindak, mempunyai dasar yang fleksibel serta mampu menyediakan berbagai pilihan saluran perkhidmatan yang terbaik untuk kepentingan dan kesejahteraan rakyat,” katanya.

Semalam JPJ telah melancarkan duit syiling kenangan sebagai simbolik yang melambangkan jabatan berkenaan sentiasa dinamik bergerak ke arah pemodenan dan digitalisasi selaras dengan tema sambutan ulang tahun ke-75 iaitu “Digitalisasi Melestari Integriti”.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required