Stesen multi-bahan api Petros hampir siap di Sarawak

Stesen multi-bahan api Petros hampir siap di Sarawak

Malaysia akan ada mempunyai stesen minyak bersepadu yang pertama dengan pengenalan stesen oleh Petroleum Sarawak (Petros) di negeri itu. Diumumkan tahun lalu, kerja-kerja untuk membina kemudahan pelbagai bahan api dalam satu stesen — yang akan memenuhi keperluan kenderaan bahan api fosil, elektrik atau hidrogen — nampaknya sudah semakin hampir untuk selesai. Ini seperti yang dapat dilihat dalam gambar yang dikongsi di Facebook oleh Jonathan Ding.

Stesen berkenaan, yang terletak di Darul Hana, Kuching, merupakan yang pertama daripada enam stesen yang dirancang untuk negeri itu. Ia akan di bina oleh SEDC Energy, sebuah anak syarikat Sarawak Economic Development Corporation (SEDC) dan akan dikendalikan oleh Petros milik kerajaan negeri.

Seperti dilaporkan sebelum ini, stesen kedua juga akan terletak di Kuching, di Bandar Baru Batu Kawah, sementara empat lagi stesen akan dibuka di Sri Aman, Sibu, Bintulu dan Miri.

Stesen multi-bahan api itu akan menawarkan petrol dan diesel biasa serta hidrogen berasaskan air, dan tidak lupa juga pengecas elektrik untuk EV — kelihatan seperti mereka akan menggunakan versi daripada ChargeEV. Stesen berkenaan direka untuk membolehkannya diubah menjadi tempat isian semula hidrogen dan EV di masa hadapan, ketika penggunaan kenderaan bateri dan fuel cell bertambah.

Menurut SEDC, stesen Petros ini dijangka akan meminimumkan tenaga buruh dan akan dipacu oleh teknologi, dengan sistem Internet of Things (IoT), sensor automatik, big data analytics dan bayaran tanpa tunai yang bersepadu dengan platform sedia ada seperti Sarawak Pay yang dijangka akan digunakan secara meluas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required