Suzuki sasar lancar EV mini di Jepun menjelang 2025

Suzuki sasar lancar EV mini di Jepun menjelang 2025

Suzuki telah mendedahkan rancangannya untuk memperkenalkan kereta mini elektrik di Jepun menjelang tahun 2025, dan ingin menetapkan harganya sekitar satu juta yen (RM37,000) selepas subsidi kerajaan. Perkara ini dinyatakan sendiri oleh presiden Suzuki Toshihiro Suzuki pada minggu lalu, laporan Nikkei Asia.

Bercakap pada pemberita, beliau berkata pengeluar kereta itu sedang berusaha untuk mengejar pesaing, dan percaya dengan memperkenalkan model EV yang harganya separuh daripada model yang dikeluarkan oleh para pesaing boleh membantu usaha untuk menjayakan perancangan tersebut. Pesaing termasuk Nissan dan Mitsubihsi, yang bekerjasama di bawah usahasama NKMV, merancang untuk memperkenalkan model kereta mini elektrik di Jepun pada tahun hadapan, tetapi dengan harga sekitar dua juta yen (RM74,000).

“Saya tidak nafikan yang kami agak terbelakang berbanding pesaing, tetapi pembangunan dan pembuatan infrastruktur bagi produk ini dengan kualiti adalah amat diperlukan. Jika menawarkan produk kei car (kereta mini) kepada pelanggan, adalah penting untuk meletakkan harga sekitar satu juta yen. Kami mensasarkan untuk memperkenalkannya menjelang tahun 2025,” katanya. Buat masa ini, tidak dipastikan adakah kenderaan elektrik-sepenuhnya yang pertama dari pengeluar berkenaan, adalah sama dengan yang dirancang untuk diperkenalkan di India, juga menjelang 2025.

Suzuki sasar lancar EV mini di Jepun menjelang 2025

Ketika ditanya adakah pemain industri dari China boleh mendominasi pasaran dengan memperkenalkan EV berharga murah, Suzuki berkata, tidak semestinya begitu. “Kita masih tidak pasti adakah mereka boleh mengambil alih pasaran. Berdasarkan ketahanan untuk bateri dan faktor lain, saya tidak rasa mereka boleh menguasai pasaran Jepun, buat masa ini,” jelasnya.

Beliau menambah, syarikatnya akan dapat bersaing dalam aspek kualiti produk, walau pun dengan harga yang rendah. “Kuncinya ialah sama ada anda boleh membuat produk menggunakan material yang ringan pada kos serendah mungkin,” katanya sambil menambah pengeluar kereta itu juga akan bekerjasama dengan persaing untuk mengurangkan kos, merujuk kepada pakatan yang diketuai Toyota untuk membangunkan teknologi bagi kenderaan komersil.

Kos bateri akan menjadi perkara yang paling penting untuk menurunkan harga EV. Walau pun beliau tidak mengulas mengenai perkongsian alat ganti dengan Toyota, yang sedang membangunkan baterinya sendiri, Suzuki berkata bateri belum lagi berada di “peringkat penyeragaman.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required