Lamborghini akhiri enjin pembakaran; bakal produksi model hibrid atau elektrik penuh mulai 2023 – CEO

Lamborghini akhiri enjin pembakaran; bakal produksi model hibrid atau elektrik penuh mulai 2023 – CEO

Lamborghini, salah satu jenama automotif paling emotif, telah mengumumkan 2022 merupakan tahun terakhir ia menawarkan kereta dengan enjin pembakaran tulen. Menerusi temubual bersama Bloomberg, CEO Lamborghini Stephan Winkelmann berkata, “Tahun ini merupakan tahun terakhir kami menawarkan enjin pembakaran.”

Bermula tahun hadapan, pengeluar jentera prestasi tinggi ini akan mula menjual model plug-in hybrid, dan juga elektrifikasi menjelang 2024. Model produksi PHEV pertamanya akan didedahkan tahun ini, iaitu di antara empat produk baharu yang dijadualkan bakal dilancarkan.

Sebagai rekod, sebanyak 1.5 bilion euro (RM7.12 bilion) telah diperuntukkan untuk fasa elektrifikasi, termasuk Raging Bull elektrik penuh yang dijadualkan dikeluarkan pada separuh kedua dekad ini. Lamborghini juga sedang bekerja dalam fasa terakhir rekaan untuk EV pertamanya, dan Winkelmann berkata pihaknya mahu mengeluarkan model empat-pintu yang sesuai untuk kegunaan harian.

Sementara itu, CEO terbabit turut berkata Lamborghini hampir menjual keseluruhan pengeluarannya untuk 2022, yang mengatasi rekord pengeluaran dan permintaan pada 2021. Tahun lalu, Lamborghini telah menghantar 8,405 unit kenderaan di peringkat global, dengan pendapatan penuh setahun (sebelum faedah dan margin cukai) dijangkakan berada dalam lingkungan 20%.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required