Honda tutup kilang Sayama, beralih kepada EV

Honda tutup kilang Sayama, beralih kepada EV

Honda sebelum ini mengumumkan yang syarikat itu akan beralih kepada kenderaan elektrik menjelang 2040, dan peralihan ini tentunya melibatkan banyak penstrukturan semula. Dan menurut sebuah laporan dari Nikkei, pengeluar kenderaan Jepun itu telah menghentikan pengeluaran kenderaan di kilang Sayama di Saitama.

Majlis pengeluaran akhir itu telah dilakukan Disember lalu sebagai menandakan penamatan berkenaan. Langkah itu diambil sebagai usaha mengurangkan kos seperti yang diumumkan tahun lalu, termasuklah melibatkan sistem pembangunan kenderaan baru serta penamatan program F1.

“Sama seperti anda, saya juga akan merindui semuanya,” jelas CEO dan Presiden Honda, Toshihiro Mibe ketika acara berkenaan. “Kami akan terus menghasilkan kenderaan yang menepati keperluan pengguna di sini dan juga pasaran luar,” tambahnya. Kilang Sayama mula beroperasi pada 1964 dan menghasilkan model utama seperti Civic dan Accord.

Sehingga hari-hari terakhir pengeluarannya, kilang itu menghasilkan Step WGN, Odyssey, Legend serta Jade dan Clarity yang telah pun dihentikan pengeluarannya. Kilang tersebut mampu mengeluarkan 250,000 unit kenderaan setahun, menyumbang kepada kapasiti pengeluaran domestik sekitar sejuta kereta setahun (hingga penghujung 2021).

Honda tutup kilang Sayama, beralih kepada EV

Walaupun tiada lagi kenderaan yang akan dikeluarkan dari sana, kilang berkenaan akan kekal dibuka untuk pembuatan bahagian kenderaan, dengan penutupan sepenuhnya dijangka akan dilakukan dalam masa dua atau tiga tahun nanti. Operasinya kemudian akan dipindahkan ke kilang Yorii Honda yang akan turut menyerap masuk tenaga kerja dari kilang Sayama.

Penstrukturan ini telah mengakibatkan kapasiti pengeluaran pasaran domestik Honda menjadi 800,000 kenderaan setahun, melibatkan kilang Yorii, Suzuka dan Honda Auto Body. Angkanya melibatkan 40% berkurangan berbanding tahun awal 2000an ketika Honda mampu mengeluarkan lebih daripada 1.3 juta kenderaan setahun.

Berbanding jenama lain seperti Toyota dan Nissan, kedua-duanya dengan kapasiti pengeluaran domestik yang lebih besar, angka oleh Honda ini agak kecil. Bagaimanapun, ada sebab perkara ini berlaku, memandangkan pasaran Jepun menyumbang perkongsian pasaran global yang lebih rendah untuk Honda berbanding pesaingnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required