Kerajaan mempertimbangkan bina terowong SMART di Shah Alam bagi kurangkan risiko banjir – Ismail Sabri

Kerajaan mempertimbangkan bina terowong SMART di Shah Alam bagi kurangkan risiko banjir – Ismail Sabri

Kerajaan mempertimbangkan untuk membina sistem SMART (Terowong Jalan Raya dan Pengurusan Air Banjir) di Shah. Alam untuk mengurangkan risiko banjir di kawasan berkenaan, laporan The Star. Menurut Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaacob, Ia adalah antara cadangan jangka pendek dan jangka panjang yang dikemukakan oleh Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA) untuk menyelesaikan isu banjir di negara ini dan bagi meminimumkan kesan bencana tersebut terhadap rakyat.

Ismail Sabri berkata, cadangan untuk membina lebih banyak terowong seperti SMART di kawasan berkepadatan tinggi seperti Shah Alam telah dikemukakan dalam mesyuarat jawatankuasa pengurusan bencana kebangsaan yang dipengerusikan oleh beliau baru-baru ini.

Pembinaan terowong SMART bermula pada tahun 2003 dan siap dibina pada 2007, dengan kos sekitar RM1.88 bilion. Terowong sepanjang 9.7 km ini merupakan terowong pengurusan banjir paling panjang di Asia Tenggara dan kedua terpanjang di Asia, malahan ia juga menjadi terowong dwi-fungsi pertama di dunia dengan terowong sepanjang 4 km yang boleh dilalui kenderaan.

“Mesyuarat terbabit juga telah meluluskan pelbagai cadangan yang dikemukakan oleh Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA) termasuk sungai-sungai utama dinaiktaraf, didalam dan dilebarkan, benteng dan ban sungai serta parit ditinggika serta membina lebih banyak tebatan banjir. Terdapat juga cadangan untuk membangunkan kawasan penempatan berdaya tahan seperti ‘sponge city’ di China,” katanya lagi.

Tambah beliau, “Penyelesaian secara komprehensif ini memerlukan peruntukan yang besar membabitkan ratusan bilion ringgit yang memakan masa panjang, oleh itu mesyuarat bersetuju supaya kerajaan memfokuskan terhadap kawasan berisiko tinggi dan diberikan keutamaan untuk melaksanakan pelan penyelesaian masalah banjir.”

Lain-lain cadangan yang turut dikemukakan termasuklah mewujudkan Pusat Ramalan Cuaca Numerikal Kebangsaan; meningkatkan sistem siren dan amaran berkaitan banjir di pusat Jabatan Perparitan dan Saliran (JPS) selain pemantauan bencana banjir menerusi kamera litar tertutup (CCTV).

Kerajaan mempertimbangkan bina terowong SMART di Shah Alam bagi kurangkan risiko banjir – Ismail Sabri

“Turut dicadangkan ialah membangunkan sistem ramalan dan amaran banjir berasaskan kecerdasan buatan serta sistem amaran awal banjir lumpur, menaik taraf 100 buah stesen pencerapan cuaca permukaan automatik sedia ada yang usang,” katanya lagi.

Malah beliau juga telah mengarahkan pihak berkuasa untuk memastikan perancangan bandar mengambil kira risiko banjir. “Kita juga akan mengukuhkan komuniti setempat di mana ketua masyarakat akan ditugaskan sebagai responden pertama dalam sesuatu bencana,” kata Ismail Sabri.

Banjir besar yang melanda beberapa negeri baru-baru ini telah menyebabkan kerugian besar hampir mencecah RM6.1 bilion yang melibatkan kerosakan harta dan insfrastruktur awam, rumah, kenderaan dan premis perniagaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required