Bosch tambah pelaburan RM1.9b bagi kembangkan fasiliti semikonduktor di Malaysia dan Jerman

Bosch tambah pelaburan RM1.9b bagi kembangkan fasiliti semikonduktor di Malaysia dan Jerman

Krisis semikonduktor di peringkat global nampaknya mungkin tidak akan selesai dalam masa terdekat ini. Menurut laporan Reuters, Bosch menjangkakan masalah cip dan peningkatan kos bahan mentah akan terus menjejaskan pengeluaran kenderaan sepanjang 2022.

Setakat ini, pengeluaran kenderaan di Eropah masih belum pulih ke tahap pra-pandemik. Pada tahun 2019, lebih 92 juta kenderaan dihasilkan di Eropah, berbanding 80 juta pada 2021. Walau pun pengeluaran yang jauh lebih rendah, namun banyak pengeluar kereta utama mencatatkan keuntungan yang tinggi, dan Bosch meramalkan sebanyak 85 juta kenderaan akan dikeluarkan di Eropah pada tahun ini.

Bagi mengekalkan bekalan cip, Bosch merancang untuk melabur sekitar US$457 million (RM1.9 bilion) untuk mengembangkan fasiliti pembuatan semikonduktor di Pulau Pinang (Malaysia), Dresden dan Stuttgart (Jerman). Difahamkan syarikat terbabit tidak merancang untuk melakukan sebarang pelaburan selain perancangan tersebut.

Bosch tambah pelaburan RM1.9b bagi kembangkan fasiliti semikonduktor di Malaysia dan Jerman

CEO Bosch Stefan Hartung memberitahu penerbitan terbabit, “Tahun lalu, secara jelasnya kami tidak mempunyai cip yang mencukupi untuk memenuhi permintaan. Namun ia akan menjadi lebih baik untuk 2022, signifikannya pada separuh kedua tahun ini. Moga pada 2023 ia semakin bertambah baik dan segera pulih.”

Bosch menduduki tangga tertinggi dalam senarai Automotive News Europe bagi 100 pembekal utama global, dengan jualan mencecah US$46.52 bilion (RM194.62 bilion) pada 2020. Untuk 2021 pula, ia mencatatkan keuntungan sebanyak US$90 bilion (RM376.51 bilion) melebihi paras pra-pandemik, dengan margin EBIT sebanyak 4% (meningkat daripada 2.8% pada 2020).

Syarikat itu menjangkakan pendapatan akan meningkat semula tahun ini, sekiranya “tiada gangguan tambahan yang besar.” Bahagian penyelesaian mobilitinya, yang terdiri daripada segmen komponen automotif yang membawa masuk sebahagian besar hasil Bosch, menyaksikan pertumbuhan yang lebih lemah disebabkan oleh kekurangan cip.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required