Porsche gantung kilang produksi di Leipzig, penghantaran kereta ke Rusia terhenti sementara

Porsche gantung kilang produksi di Leipzig, penghantaran kereta ke Rusia terhenti sementara

Konflik yang sedang berlaku antara Ukraine-Rusia telah memaksa beberapa pengeluar kereta untuk menggantungkan pengeluaran masing-masing, dan terbaru krisis tersebut melibatkan Porsche. Menurut jurucakap syarikat tersebut kepada Motor1, produksi di kilang Leipzig yang mengeluarkan model Panamera dan Macan, ia telah digantung sejak 2 Mac lalu.

Walau bagaimana pun, operasi kilang utama Zuffenhausen tidak terjejas buat masa ini, namun jurucakap tersebut berkata “Langkah selanjutnya akan dilakukan dalam proses yang teratur. Dalam beberapa hari dan minggu akan datang, kami akan beroperasi secara jangka pendek dan terus menilai semula keadaan.”

Caleb J Schroëter yang memuat naik hantaran menerusi Twitter turut menunjukkan memo dalaman yang bocor mendedahkan kemungkinan gangguan produksi bakal melibatkan kesemua barisan Porsche, dari jentera sport 718 hingga ke 911, dan juga Taycan. Walau bagaimana pun, Porsche masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan rasmi berhubung perkara ini.

Sementara itu, pengeluar kereta dari Stuttgart ini juga telah menghentikan penghantaran semua kenderaannya ke Rusia secara serta-merta.

Porsche gantung kilang produksi di Leipzig, penghantaran kereta ke Rusia terhenti sementara

Bagi aspek jualannya, Porsche telah menjual sebanyak 6,262 unit kenderaan di Rusia pada tahun kewangan 2021, sementara itu, Cayenne menjadi model paling popular (3,431 unit dihantar, mewakili 54% perkongsian). Jenama tersebut mempunyai 26 Pusat Porsche di 20 buah bandar di Rusia.

Porsche juga menyediakan bantuan kewangan dalam bentuk satu juta euro, di mana 750,000 euro akan disalurkan kepada Bantuan Pelarian PBB. Ketua Pegawai Eksekutif Porsche Oliver Blume berkata, “Kami amat sedih dengan peristiwa di Ukraine. Ramai orang memerlukan bantuan segera bukan kerana kesalahan mereka sendiri. Oleh itu, kami membuat sumbangan dan menyokong organisasi yang terlibat di lapangan untuk membantu penduduk.”

Manakala 250,000 euro akan didermakan kepada Ferry Porsche Foundation, yang memfokuskan untuk menyokong kanak-kanak dan golongan muda yang terjejas dengan konflik sebegini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required