Pengecualian SST: MAA minta lanjutan tempoh disebabkan tempahan tertunggak kerana isu cip

Pengecualian SST: MAA minta lanjutan tempoh disebabkan tempahan tertunggak kerana isu cip

Dalam mesyuarat tahunan umumnya pagi tadi, Persatuan Automotif Malaysia (MAA) turut diajukan soalan mengenai adakah kerajaan akan mempertimbangkan lanjutan tempoh bagi pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan (SST), yang dijadualkan berakhir pada 30 Jun ini.

Presiden MAA, Datuk Aishah Ahmad berkata, pihaknya sedang merangka surat rayuan kepada Kementerian Kewangan berhubung dengan lanjutan terbabit, dan ia akan dihantar selepas mesyuarat ini. “Kami belum menyerahkannya tetapi ia akan dilakukan dengan segera. Keputusannya, kita belum tahu lagi. Kami memang ingin ia dilanjutkan tetapi tidak dipastikan sama ada kerajaan akan terima atau tidak. Terpulang pada keputusan kerajaan,” katanya.

Aishah turut menambah kekurangan cip semikonduktor di peringkat global masih berterusan menjejaskan keupayaan pengeluaran syarikat kereta sekaligus menyebabkan tempahan juga tertunggak. “Kami akan memberi alasan berhubung dengan permintaan lanjutan tersebut iaitu disebabkan masalah mikrocip dan yang berkaitan. Ramai ahli kami masih tidak dapat membekalkan tempahan ini disebabkan masalah mikrocip.”

Pengecualian SST: MAA minta lanjutan tempoh disebabkan tempahan tertunggak kerana isu cip

Pengecualian SST telah dilanjutkan sebanyak tiga kali selepas Perdana Menteri sebelum ini Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumnya pada 5 Jun 2020. Pada asalnya, ia berakhir pada 31 Disember tahun tersebut, tetapi tarikh akhirnya kemudian telah dilanjutkan pada 30 Jun 2021. Selepas itu, sekali lagi lanjutan tempoh diberikan iaitu pada Mei, dan diikuti dengan tempoh ketiga yang diumumkan dalam pembentangan Bajet 2022 Oktober lalu.

Setakat ini, sukar untuk menjangka adakah kerajaan akan melanjutkan tempoh pengecualian tersebut memandangkan ia telah dilaksanakan beberapa kali. Jadi, bagi anda yang ingin membeli kereta baharu, masih sempat berbuat demikian (kereta tersebut mestilah didaftarkan sebelum 31 Julai untuk melayakkan anda mendapatkan pengecualian cukai SST), kerana kita tidak tahu adakah peluang sebegini masih ada pada masa akan datang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required