PDRM bertegas rakam video guna telefon pintar ketika memandu boleh didenda RM1k atau penjara 3 bulan!

PDRM bertegas rakam video guna telefon pintar ketika memandu boleh didenda RM1k atau penjara 3 bulan!

Adakah anda mempunyai tabiat gemar merakam video menggunakan telefon bimbit sewaktu memandu? Ini merupakan salah satu kesalahan lalu lintas yang dipandang serius. Polis DiRaja Malaysia (PDRM) sekali lagi mengulangi amaran yang sama berhubung dengan pelakuan ini yang terang-terangan menyalahi undang-undang lalu lintas.

Jika anda ditangkap sedang menggunakan telefon pintar sewaktu memandu (sama ada merakam aksi anda sendiri untuk kandungan media sosial, filem atau sebagainya), ia dianggap melanggar peraturan yang ditetapkan di bawah Seksyen 17A dalam Kaedah-Kaedah Lalu Lintas Jalan Raya 1959 yang dikategorikan sebagai saman tidak boleh dikompaun dan perlu diselesaikan di mahkamah.

PDRM berkata, jika disabitkan kesalahan, hukuman denda boleh dikenakan sehingga RM1,000 atau penjara tidak lebih daripada tiga bulan. Sekiranya ia adalah sabitan kali kedua, hukuman denda sehingga RM2,000 atau penjara tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya sekali.

“Adalah sebaiknya penumpang sahaja yang merakamkan video berkenaan atau boleh menggunakan dashcam. Sekiranya perakam yang juga merupakan pemandu kenderaan semasa itu, mereka juga dikira menggunakan telefon bimbit dan ini merupakan satu kesalahan di bawah Kaedah 17A Kaedah-kaedah Pengangkutan Jalan 1959.

“Ini kerana pemandu tidak peka dan boleh hilang kawalan sekiranya menggunakan telefon bimbit dan merisikokan berlakunya kemalangan,” ujar kenyataan yang dimuatnaik di laman Facebook Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman.

Dalam masa yang sama pengguna jalan raya dinasihati agar sentiasa menggunakan alat bebas tangan seperti earphone jika mahu menjawab panggilan. Sekali lagi, perlu diingatkan bahawa jangan menggunakan telefon untuk merakam video/live semasa memandu kerana ia menjadikan anda tidak fokus dan tidak peka kepada keadaan sekeliling semasa pemanduan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required