Polis Johor tak pilih kasih – tindakan tegas untuk kenderaan asing jika didapati melakukan kesalahan

Polis Johor tak pilih kasih – tindakan tegas untuk kenderaan asing jika didapati melakukan kesalahan

Sejak sempadan negara kembali dibuka mulai 1 April lalu, sudah beberapa kali netizen menularkan video dan gambar warga negara jiran kita, Singapura, yang membuat onar di sini. Bukan setakat selamba mengisi petrol RON 95 di stesen minyak di Johor, bahkan video memandu laju dan secara berbahaya turut dirakamkan dan ditularkan oleh netizen kita. Perkara ini turut mendapat perhatian Jabatan Siasatan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor.

Ketua Jabatan Siasatan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Johor, Superintendan M Kumarasan, berkata pihaknya tidak pilih kasih atau mengamalkan ‘double standard’ terhadap mana-mana pihak, malah sentiasa tegas dalam penguatkuasaan undang-undang jalan raya termasuk kepada warga Singapura. Malah sekiranya wujud kesalahan seperti maklumat yang disalurkan, kertas siasatan akan dibuka untuk tindakan lanjut sehingga ke pertuduhan di mahkamah.

“JSPT sentiasa menjalankan penguatkuasaan secara berterusan seperti Ops Utama (Laju) dan operasi rutin di semua lokasi iaitu lebuh raya, Jalan Persekutuan, Jalan Negeri dan Jalan Bandaran. Berkaitan kenderaan Singapura yang memandu secara melulu, memang tidak dinafikan ada kejadian sebelum ini dan memang tindakan diambil,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Harian Metro.

Polis Johor tak pilih kasih – tindakan tegas untuk kenderaan asing jika didapati melakukan kesalahan

Ia adalah bagi mengulas mengenai tindakan beberapa buah kenderaan bernombor pendaftaran Singapura yang dipandu laju dan memotong secara merbahaya di Persimpangan lampu isyarat Felda Gugusan Adela dari Sungai Rengit menghala ke Bandar Penawar pada Ahad lalu. Orang awam sempat merakamkan video aksi kenderaan terbabit sebelum dimuatnaik ke Facebook dan tular di media sosial.

Susulan rakaman terbabit pihak polis bahagian siasatan dan penguatkuasaan trafik Ibu Pejabat Kota Tinggi membuka kertas siasatan mengikut seksyen 42 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Kumarasan menambah, masyarakat adalah mata dan telinga kepada pihak polis. Di mana kerjasama daripada masyarakat dalam menyalurkan maklumat banyak membantu dari segi siasatan dan kejayaan untuk pertuduhan di Mahkamah.

“Sekiranya ada maklumat yang disalurkan kita akan jalankan siasatan lebih-lebih lagi dengan bukti video seperti kes di Kota Tinggi. PDRM khususnya JSPT memang tidak akan berkompromi dengan mana-mana individu yang dengan sengaja melanggar peraturan dan undang-undang,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required