Rapid KL sedang uji penggunaan bas elektrik di sekitar Kuala Lumpur sehingga 13 Jun 2022

Rapid KL sedang uji penggunaan bas elektrik di sekitar Kuala Lumpur sehingga 13 Jun 2022

Rapid Bus Sdn Bhd (Rapid Bus) selaku pengendali perkhidmatan pengangkutan bas Rapid KL telah memaklumkan pihaknya sedang melakukan percubaan pengunaan bas elektrik dalam operasi perkhidmatan basnya di beberapa laluan bas terpilih. Percubaan ini melibatkan empat buah bas elektrik, dan berlangsung selama tiga bulan sehingga 13 Jun 2022.

Menurut syarikat ini, dua laluan percubaan yang terlibat adalah Laluan 400 iaitu Damai Perdana ke Hab Lebuh Pudu melalui Bukit Bintang, dan Laluan 650 (Taman Desa ke Hab Pasar Seni).

“Percubaan penggunaan bas elektrik ini adalah selari dengan pelan transformasi Rapid Bus melalui Program Elektrifikasi Bas yang mana bas diesel sedia ada akan digantikan dengan bas elektrik secara berperingkat menjelang tahun 2030,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Bus, Mohammad Yazurin Sallij.

Rapid KL sedang uji penggunaan bas elektrik di sekitar Kuala Lumpur sehingga 13 Jun 2022

Sebelum ini, Rapid Bus sudah mula menggunakan bas elektrik sejak tahun 2015 bagi koridor BRT Sunway dalam usaha mewujudkan persekitaran yang terkawal. Sebanyak 15 buah bas elektrik telah digerakkan dengan jumlah perjalanan lebih dari 659,000 kilometer menggunakan kaedah “overnight charging” atau pengecasan semalaman.

“Inisiatif ini juga selaras dengan Ikrar Kenyataan Polisi Alam Sekitar Prasarana dan Rancangan Malaysia ke-12 (RMK-12) iaitu sasaran neutral karbon melalui pengurangan pelepasan karbon menjelang tahun 2050,” sambung Mohammad Yazurin lagi.

Dalam masa yang sama, beliau berharap sepanjang tempoh percubaan ini berlangsung, penumpang atau penduduk di sepanjang laluan-laluan terlibat tidak melepaskan peluang untuk mencuba perkhidmatan bas elektrik ini dan memberikan maklum balas tentang bagaimana perkhidmatan ini dapat dipertingkatkan lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required