Polis bagi amaran untuk kenderaan persendirian yang guna lampu strobe – denda RM2k atau penjara 6 bulan

Tidak dinafikan ada juga orang awam yang selamba menggunakan lampu mata arah atau strobe light pada kenderaan persendirian sehingga mencetuskan banyak rungutan di kalangan pengguna jalan raya. Apatah lagi kebanyakan di antara individu yang menggunakan lampu ini suka mengambil kesempatan dan berlagak seperti pegawai penguatkuasa.

Justeru, bagi menangani perbuatan yang tidak beretika ini, Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman sekali menegaskan pihaknya sentiasa memantau perkara ini.

“Baru-baru ini, terdapat beberapa video tular di media sosial mengenai penggunaan lampu strobe ini dan pihak kami sedang mengambil tindakan sewajarnya kerana nombor pendaftaran kenderaan terlibat telah dikenalpasti.

Polis bagi amaran untuk kenderaan persendirian yang guna lampu strobe – denda RM2k atau penjara 6 bulan

“JSPT menegaskan mana-mana pemilik kenderaan yang mengubah suai dan menggunakan lampu strobe pada kenderaan persendirian adalah menjadi suatu kesalahan dan boleh diambil tindakan,” ujar kenyataan yang dikeluarkan oleh JSPT.

Jelas JSPT lagi, pemandu boleh dikenakan tindakan di bawah Peraturan 138, Kaedah-kaedah Lalu Lintas Jalan 170/59 iaitu ubah suai kenderaan tanpa kebenaran Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Jika disabitkan kesalahan, boleh dikenakan hukuman denda tidak lebih daripada RM2,000 atau penjara tidak melebehi enam bulan.

Menurut Kaedah 9, Kaedah-kaedah Lalu Lintas Jalan 1959 hanya kenderaan dalan tugas kecemasan seperti kenderaan polis, bomba, ambulans dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sahaja dibenarkan mendapat hak laluan mengatasi kenderaan lain dengan cara membunyikan siren tertentu, loceng atau hon dua nada.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required