Orang Malaysia sanggup bayar RM8k sehari bagi sewa kereta mewah untuk balik kampung dengan bergaya

Orang Malaysia sanggup bayar RM8k sehari bagi sewa kereta mewah untuk balik kampung dengan bergaya

Untuk pertama kali dalam tempoh dua tahun ini, kurang dari sebulan kita akan berhari beraya dengan penuh gembira, tanpa sekatan. Yelah…dah dua tahun kita kena Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada musim Hari Raya Aidilfitri. Jadi, tahun ini, pasti ada yang nak lepas geram raya sakan bersama keluarga dan sanak saudara.

Kalau anda pulang ke kampung halaman kelak, tengok ada pula sepupu sepapat atau anak jiran sebelah, memandu kereta mewah, mesti terbeliak mata. Apalah agaknya kerja dia kan? Mungkin ada bisnes MLM? Tokey kosmetik OEM? Atau….mungkin dia sewa sahaja kenderaan mewah tersebut. Hah! Jangan terkejut, memang ada di kalangan kita yang sanggup mengeluarkan bajet yang tinggi semata-mata untuk menyewa kenderaan mewah, hanya untuk nampak bergaya pada Hari Raya. Malahan ada segelintir individu yang sanggup berbelanja sehingga RM7,999 sehari semata-mata untuk menyewa supercar.

Azam, Pengurus AHMJ Luxury Car Rental memaklumkan kepada Kosmo!, permintaan terhadap sewaan kenderaan mewah untuk Aidilfitri ini sudah mula diperoleh. “Menurut rekod sewaan dalam beberapa hari ini, kenderaan yang paling popular ialah Toyota Alphard dan Vellfire. Selain itu, pelanggan juga sanggup membayar RM4,000 sehari untuk menyewa NIssan GT-R dan sehingga RM8,000 utuk menyewa Lamborghini Aventador.

Orang Malaysia sanggup bayar RM8k sehari bagi sewa kereta mewah untuk balik kampung dengan bergaya

Antara barisan kenderaan mewah untuk disewakan yang ditawarkan oleh syarikat terbabit termasuklah BMW i8, Audi R8, Porsche 911, McLarens, Rolls-Royces, Ford Mustang, Honda Civic Type R FK8, dan Range Rover. Selain itu, ‘King of the Highway’, Perodua Myvi turut ditawarkan dengan sewaan RM120 sehari.

Sebenarnya, perkata ini bukanlah trend baharu. Memang ramai yang sanggup berbelanja sehingga RM20,000 seminggu untuk menyewa kenderaan mewah ini bagi menyambut Hari Raya. Pada tahun 2018, Koperasi Pengusaha Kereta Sewa Malaysia (Kopkes) berkata, untuk musim Aidilfitri sahaja, sebanyak RM10 juta keuntungan telah diperoleh oleh industri kereta sewa.

Banyak alasan sebenarnya mengapa kereta sewa menjadi pilihan. Selain ada yang nak nampak bergaya, ada juga kerana kereta miliki mereka mengalami kerosakan dan disebabkan tidak mahu meletakkan risiko terhadap keluarga, maka pilihan terbaik adalah menyewa kereta.

Mungkin ada yang memang tidak memiliki kereta langsung, hanya menggunakan motosikal atau naik pengangkutan awam sahaja. Dan ada juga yang tidak mahu terikat dengan pinjaman sewa beli. Jadi kalau nak pakai kereta, sewa sahaja bila-bila masa.

Apa pun, terpulanglah untuk anda, apa alasan anda menyewa kereta waima kereta mewah atau pun yang biasa-biasa sahaja. Apa yang penting, amalkan pemanduan berhemah ketika berada di jalan raya. Apa jua kenderaan yang dipandu, tetap ada risiko jika alpa dan leka dalam pemanduan.

Tapi jangan terkejut, ada juga yang sanggup sewa helikopter untuk pulang ke kampung halaman semata-mata tak nak tersekat dalam kesesakan lalu lintas. Asal ada duit, semua boleh jadi, bro!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required