Pergerakan balik kampung sempena Aidilfitri dijangka bermula 30 April ini; teruslah patuhi SOP – KDNKA

Pergerakan balik kampung sempena Aidilfitri dijangka bermula 30 April ini; teruslah patuhi SOP – KDNKA

Hari Raya Aidilfitri tahun ini pastinya dinantikan oleh kita semua setelah dua tahun kerajaan menetapkan sekatan rentas daerah dan negeri di saat Syawal tiba susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP). Untuk tahun ini, tiada lagi PKP dilaksanakan, sekaligus membuatkan ramai di antara kita yang merancang untuk beraya sakan bersama keluarga dan sanak saudara.

Pihak polis turut menjangkakan sebanyak 4.7 juta kenderaan akan berada di jalan raya di seluruh negara menjelang Aidilfitri ini.

Malahan Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA) turut menjangkakan orang ramai akan melakukan pergerakan balik ke kampung halaman bermula 30 April ini, laporan Harian Metro.

Menurut Pengarah KDNKA, Datuk Seri Hazani Ghazali, pihaknya akan meningkatkan pemantauan terhadap pergerakan kenderaan dan juga pematuhan prosedur operasi standard (SOP) oleh pengguna jalan raya.

Pergerakan balik kampung sempena Aidilfitri dijangka bermula 30 April ini; teruslah patuhi SOP – KDNKA

“Pesanan saya kepada semua pengguna supaya mematuhi keselamatan jalan raya serta SOP yang masih dikuatkuasakan pada fasa peralihan ke endemik ini,” katanya.

Mengenai pelaksanaan SOP, Hazani berkata, pihaknya akan meningkatkan pemantauan dan pemeriksaan di sepanjang lebuh raya khususnya di kawasan rehat dan rawat (R&R) yang kerap menjadi lokasi tumpuan pengguna sehingga membawa kesesakan.

“Kita akan menggunakan budi bicara dengan memberi nasihat dan peringatan namun jika masih berdegil barulah kita akan keluarkan kompaun ingkar SOP dan sebagainya.

“Sepanjang fasa peralihan ke endemik yang bermula 1 April lalu, cuma pada 9 April lalu sebanyak 183 kompaun dikeluarkan atas pelbagai kesalahan termasuk melanggar SOP tetapi keseluruhannya kes kesalahan tak banyak berlaku kerana rakyat kita majoritinya sedar dan memahami keadaan semasa Covid-19 serta patuh SOP,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required