Lima kesalahan trafik pada 29 Apr-8 Mei tidak boleh dikompaun, hanya diselesaikan di mahkamah – Wee

Lima kesalahan trafik pada 29 Apr-8 Mei tidak boleh dikompaun, hanya diselesaikan di mahkamah – Wee

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong mengumumkan sepanjang Op Hari Raya Aidilfitri (OS HRA) oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Op Selamat Ke-18/2022 oleh Polis DiRaja Malaysia (PDRM) mulai 29 April hingga 8 Mei 2022 sempena Aidilfitri ini, sebanyak lima kesalahan lalu lintas utama tidak dibenarkan untuk dikompaun dan perlu diselesaikan di mahkamah.

Lima kesalahan terbabit ialah memandu di lorong kecemasan, menggunakan telefon bimbit semasa memandu, gagal patuhi isyarat lampu merah, memandu melebihi had laju dan memotong barisan.

“Seramai 2,200 orang anggota penguatkuasa JPJ akan terlibat dalam OPS Hari Raya Aidilfitri pada tahun ini, sebagai inisiatif utama untuk mengurangkan kadar nahas di jalan raya. Sepanjang tempoh pelaksanaan OPS Bersepadu ini, beberapa inisiatif yang dilaksanakan oleh JPJ adalah melibatkan penguatkuasaan.

“Ia termasuklah penyamaran sebagai penumpang bas ekspres, pemantauan melalui Enforcement Based Station (EBS) di 14 lokasi tumpuan sepanjang lebuh raya, pelaksanaan Perception of Being Caught (POBC) secara rondaan di laluan utama Jalan Persekutuan, dan OPS Khas Motosikal serentak di seluruh negara yang akan diadakan secara bersepadu bersama agensi yang berkaitan,” kata Wee dalam majlis pelancaran Ops Bersepadu di Putrajaya pagi tadi.

Lima kesalahan trafik pada 29 Apr-8 Mei tidak boleh dikompaun, hanya diselesaikan di mahkamah – Wee

Selain daripada itu, JPJ turut menjalankan Pra-OPS HRA bermula dari 25 hingga 28 April 2022, yang akan melibatkan pemeriksaan bas ekspres di 75 buah depoh dan 28 Terminal Bas utama, bagi tujuan memastikan kondisi bas sentiasa berada dalam keadaan road worthiness.

“Saya menyeru semua pengguna jalan raya agar dapat memandu dengan berhemah dan patuhilah peraturan jalan raya yang telah ditetapkan bagi mengurangkan berlakunya kes-kes kemalangan jalan raya yang melibatkan kecederaan serta kematian.

“Kita perlu membudayakan kesedaran kendiri bagi meningkatkan pematuhan kepada undang-undang jalan raya dengan pemakaian tali pinggang keselamatan, pematuhan had laju, tidak menggunakan telefon bimbit ketika memandu, sabar, bertimbang rasa dan penggunaan CRS (Child Restraint System/Child Car Seat). Melalui pendekatan ini, saya pasti, risiko nahas di jalan raya dan kehilangan nyawa akan dapat dikurangkan. Marilah kita sama-sama berazam dan berusaha bagi mengurangkan nahas di jalan raya dengan menjadikan jalan raya kita akan lebih selamat,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required