Terus pantau budak basikal lajak elak berada di jalan raya; ibubapa, masyarakat berperanan penting – PDRM

Terus pantau budak basikal lajak elak berada di jalan raya; ibubapa, masyarakat berperanan penting – PDRM

Polis akan terus memantau di seluruh negara untuk mengelakkan penunggang basikal lajak daripada berada di jalan raya. Itulah yang dinyatakan oleh Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman Datuk Mat Kasim Karim, yang memberitahu The Star bahawa berbasikal lajak adalah keterlaluan dan mereka tidak sepatutnya berada di jalan raya.

“Modifikasi yang dilakukan pada basikal itu adalah keterlaluan. Basikal sebegini tidak sepatutnya berada di jalan kerana ia tidak mengikut spesifikasi,” ujarnya.

Sejak kebelakangan ini, isu mengenai basikal lajak kembali hangat selepas hukuman mahkamah tinggi minggu lepas telah ditetapkan terhadap Sam Ke Ting yang dipenjarakan selama enam tahun kerana memandu secara melulu (itu pertuduhan, bukan kata-kata kami). Kejadian tragis pada tahun 2017 itu menyaksikan kematian lapan kanak-kanak lelaki yang menunggang basikal diubah suai di jalan utama di JB pada awal pagi.

Mat Kasim berkata tindakan akan diambil terhadap mereka yang melanggar peraturan, tetapi dalam masa yang sama turut menasihatkan ibu bapa supaya lebih peka dengan aktiviti anak-anak mereka. “Ibu bapa perlu memainkan peranan, begitu juga dengan masyarakat setempat. Kami tidak mahu tragedi sama berulang,” katanya.

Ketua Penolong Pengarah JSPT Supt Bakri Zainal Abidin seramai 156 budak basikal lajak telah ditahan pada tahun 2019 dan 2020. Lebih 60% kes melibatkan kanak-kanak 12 tahun dan ke bawah, dan kebanyakan ditahan di sekitar KL dan Selangor. Semua basikal yang terlibat juga telah dirampas. Walau bagaimana pun, tiada tangkapan dibuat pada tahun lalu disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Selepas isu ini muncul semula dalam media arus perdana kerana kes Sam Ke Ting, lebih banyak video budak basikal lajak dan aksi mereka muncul di laman media sosial. Namun Bakri berkata kebanyakannya adalah video lama yang muncul semula. “Bagaimana pun, kami akan terus memantau aktiviti seumpama itu di seluruh negara,” katanya.

Terus pantau budak basikal lajak elak berada di jalan raya; ibubapa, masyarakat berperanan penting – PDRM

JSPT juga berkata aktiviti Mat Lajak kelihatan semakin reda apabila pihak berkuasa mula mengambil tindakan terhadap ibu bapa kerana kecuaian di bawah Akta Kanak-Kanak. Pada 2019, tindakan telah diambil terhadap enam ibu bapa kerana membiarkan anak mereka tanpa pengawasan, dan ternyata cara ini berjaya.

Berkenaan dengan kes Sam, sukar untuk berkata mengenainya. Lapan nyawa terkorban, dan dia terpaksa merengkuk di penjara dan mungkin mengalami tekanan emosi yang dahsyat seumur hidup. Namun kecaman orang ramai terhadap penunggang basikal lajak dan ibu bapa mereka juga tidak kurang hebatnya. Masing-masing mahu aktiviti ini dibanteras agak tiada lagi yang terkorban disebabkan kes sebegini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required