245 aduan diterima menerusi e-Aduan@JPJ, tindakan diambil dalam tempoh 48-72 jam untuk sebahagian kes

245 aduan diterima menerusi e-Aduan@JPJ, tindakan diambil dalam tempoh 48-72 jam untuk sebahagian kes

Selepas Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mengundang orang awam untuk menjadi mata-mata sepanjang tempoh Kempen Keselamatan Jalan Raya dan Op Bersepadu sempena Aidilfitri, sebanyak 245 laporan diterima menerusi aplikasi e-Aduan@JPJ sejak 29 April lalu.

Menurut Timbalan Ketua pengarah (perancangan dan operasi) JPJ, Aedy Fadly Ramli, kesalahan tertinggi yang dilaporkan ialah memotong barisan dan menggunakan lorong kecemasan.

“Aplikasi ini baru dilancarkan seminggu sebelum Aidilfitri dan kami menerima kerjasama yang amat baik daripada pengguna jalan raya di seluruh negara,” ujarnya, seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Beliau turut berkata tindakan dalam tempoh antara 48 hingga 72 jam diambil bagi sebahagian kes yang diadukan.

“JPJ mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada rakyat Malaysia yang sudi membantu kami untuk menguatkuasakan undang-undang jalan raya dengan cara melaporkan kejadian melalui video dan gambar yang sah melalui aplikasi e-Aduan@JPJ,” tambahnya.

Aplikasi e-Aduan@JPJ boleh dimuat turun menerusi Google Play Stire untuk telefon pintar Android, dan pengguna perlu mengaktifkan sistem Kedudukan Global (GPS) untuk memudahkan pengesanan lokasi. Buat masa ini, tidak dimaklumkan adalah ia turut boleh dimuat turun menerusi App Store bagi peranti iOS.

Dalam pada itu, Aedy Fadly turut berkata, JPJ telah memeriksa sebanyak 89,490 kenderaan dalam kempen keselamatan jalan raya Op Bersepadu sempena Hari Raya Aidilfitri. Daripada jumlah itu, sejumlah 18,690 notis pelbagai kesalahan telah dikeluarkan, dan kesalahan tertinggi yang dikesan ialah tidak memiliki lesen memandu dan tidak memperbaharui cukai jalan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required