Tambang ECRL tidak akan bebankan pengguna – Wee

Tambang ECRL tidak akan bebankan pengguna – Wee

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Ir. Wee Ka Siong telah menyangkal dakwaan Pengerusi PKR Terengganu berkenaan tambang Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) yang dikatakan sehingga enam kali ganda lebih tinggi berbanding tiket pesawat.

Menerusi kenyataan yang dimuatnaik di Facebook rasminya, Dr. Wee berkata, dakwaan berkenaan adalah bersifat spekulatif dan langsung tidak berasas.

“Perbincangan yang masih berjalan di peringkat kerajaan adalah bagi menetapkan kadar tambang penumpang ECRL untuk setara berbanding kadar tambang yang dikenakan oleh perkhidmatan ETS KTMB di Pantai Barat Semenanjung.

“Sepertimana yang diketahui, kadar tambang ETS adalah amat berpatutan dan lebih rendah berbanding kadar tiket pesawat bagi laluan dan destinasi di Pantai Barat Semenanjung. Penetapan kadar tambang ECRL adalah berdasarkan Akta Pengangkutan Awam Darat,” katanya.

Tambah beliau lagi, secara dasarnya, kadar tambang yang ditetapkan kelak akan memastikan ECRL terus berdaya saing dengan harga berpatutan dan dalam masa sama berupaya menanggung kos pengoperasian serta penyelenggaraan.

Tambang ECRL tidak akan bebankan pengguna – Wee

“Apa yang paling penting, ia tidak akan membebankan para pengguna. Kerajaan juga tidak berhasrat untuk mengenakan tambang tinggi bagi perkhidmatan penumpang untuk memperoleh semua kos pembinaan ECRL memandangkan ini adalah projek untuk rakyat yang sudah pasti tidak membebankan.

“Malah, menerusi perkhidmatan pengangkutan kargo bagi kegunaan industri-industri, perkilangan dan pembuatan dijangka menjana lebih 70% daripada sumber pendapatan ECRL apabila ia bakal beroperasi pada tahun 2027 kelak,”ujarnya lagi.

Jelasnya, sama seperti laluan kereta api lain yang beroperasi di Malaysia, struktur tambang ECRL perlu mendapatkan kelulusan Kerajaan sebelum ia beroperasi. Ini adalah selaras dengan keperluan Akta Pengangkutan Awam Darat dan Lesen Operator Keretapi di bawah bidang kuasa Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) sebagai pengawal selia.

Sebelum ini, kerajaan telah mengesahkan ECRL dijangka mula beroperasi seawal 1 Januari 2027. Ia akan menghubungkan negeri-negeri Pantai Timur seperti Kelantan, Terengganu dan Pahang serta Negeri Sembilan, Wilayah Persekutuan Putrajaya dengan Lembah Klang.

Di mana jarak landasan ECRL 2.0 sejauh 640 km itu telah dipendekkan berbanding laluan asal 688 km dengan jumlah stesen kereta api dikurangkan kepada 20 berbanding 26 sebelum ini. Malahan pengurangan jarak 48 kilometer itu juga dijangka dapat membantu mengurangkan kos sebanyak RM21.5 billion kepada RM44 bilion berbanding kos asal yang mencecah RM65.5 bilion.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required