Pemandu dihukum penjara 12 hari, denda RM10k kerana pandu secara bahaya, halang konvoi VIP

Pemandu dihukum penjara 12 hari, denda RM10k kerana pandu secara bahaya, halang konvoi VIP

Seorang pemandu yang ditahan kerana memandu secara merbahaya dan menghalang konvoi VIP di Lebuhraya Sultan Iskandar Jumaat lalu (6 Mei 2022) telah dijatuhi hukuman 12 hari penjara dan didenda RM10,000 oleh dua Mahkamah Majistret berbeza, lapor The Star.

Pemandu berkenaan, seorang pekerja penyelenggaraan berusia 36-tahun dijatuhkan hukuman tujuh hari dan denda RM3,000, selepas mengaku bersalah menghalang pengiring polis daripada menjalankan tugas mereka ketika mengiringi Yang di-Pertua Negeri Sarawak dan konvoinya.

Sementara itu di mahkamah yang lain, dia dihukum pula dengan penjara lima hari dan denda RM7,000, selepas mengaku bersalah memandu secara merbahaya pada tarikh dan di lokasi sama.
Tertuduh diperintahkan menjalani hukuman penjara tujuh hari itu bermula tarikh dia ditahan pada 7 Mei 2022, dan penjara lima hari pula bermula Selasa (10 Mei 2022). Lesen memandunya juga digantung tidak lebih daripada lima tahun.

Dalam kejadian yang berlaku pada 10 malam itu, konvoi VIP berkenaan melalui Lebuhraya Sultan Iskandar menghala susur keluar Jalan Tunku Abdul Halim ketika kenderaan tertuduh memotong konvoi dari sebelah kiri dan merbahayakan kenderaan lain. Dari rakaman dashcam, kereta itu memecut di lorong kecemasan dan mengabaikan arahan polis pengiring supaya dia tidak menghalang laluan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required