Kerajaan Perak setuju cadangan bina jalan pintas di Lebuhraya PLUS berhampiran Terowong Menora – MB

Kerajaan Perak setuju cadangan bina jalan pintas di Lebuhraya PLUS berhampiran Terowong Menora – MB

Kerajaan Perak bersetuju dengan cadangan membina jalan pintas sebagai laluan alternatif kepada kenderaan supaya tidak melalui Terowong Menora di Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS), sebagai mengurangkan risiko kemalangan jalan raya.

Menurut Menteri Besar Perak, Datuk Seri Saarani Mohamad, cadangan membina laluan pintas sejauh 64 km bermula dari susur keluar Gopeng melalui Seputih sebelum keluar di Kuala Kangsar itu sudah diluluskan kabinet bulan lalu untuk membina, laporan Sinar Harian.

“Kerajaan negeri menerima satu cadangan daripada pihak swasta untuk membina jalan pintas yang tidak melalui Terowong Menora. Jaraknya panjang sedikit tetapi masa yang diambil sama kerana (laluan) tidak perlu mendaki bukit. Kerajaan negeri bersetuju untuk menyokong cadangan berkenaan,” katanya.

Kerajaan Perak setuju cadangan bina jalan pintas di Lebuhraya PLUS berhampiran Terowong Menora – MB

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan kerajaan negeri susulan kekerapan kejadian kemalangan jalan raya berhampiran Terowong Menora termasuk yang terbaru mengakibatkan lima penuntut universiti rentung pada minggu lalu.

Tambah beliau, tujuan asal pembinaan adalah mengurangkan risiko berlakunya kemalangan kerana laluan berbukit, kesesakan dan laluan menurun yang agak curam di terowong itu.

Menurutnya, ketika ini, syarikat berkenaan sedang mencari pembiaya dalam tempoh dua tahun ini untuk membolehkan projek pembinaan berkenaan dilaksanakan.

Kerajaan Perak setuju cadangan bina jalan pintas di Lebuhraya PLUS berhampiran Terowong Menora – MB

“Apabila syarikat sudah dapat pembiaya, kita akan membuat pengambilan tanah dan pembinaan akan dimulakan,” katanya.

Sebelum ini akhbar yang sama turut melaporkan kenyataan yang dikeluarkan oleh Penolong Pengarah Operasi, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Perak, Muhamad Shahrizal Aris
yang berkata, dalam tempoh setahun ini, laluan di Kilometer 231.4 hingga 257.8 Lebuhraya Utara Selatan arah utara selepas Terowong Menora yang menjadi lokasi tragedi lima pelajar rentung, telah merekodkan 17 kes kemalangan.

Di mana nahas yang direkodkan antara Mac 2021 hingga Mac 2022 telah menyebabkan dua kematian dan kecederaan kepada 11 mangsa. Malahan pihak bomba juga mengakui sedikit kesukaran untuk menyelamatkan mangsa kemalangan di kawasan berkenaan kerana faktor kesesakan trafik, di samping tiada akses mudah untuk ke lokasi kejadian menyebabkan jentera bomba terpaksa membuat pusingan U sebelum Terowong Menora pada jarak lebih kurang 24 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required