McLaren Artura kini di Malaysia — 3.0L V6 turbo plug-in hybrid, 680 PS dan 720 Nm, harga dari RM1.05 juta

McLaren Artura kini di Malaysia — 3.0L V6 turbo plug-in hybrid, 680 PS dan 720 Nm, harga dari RM1.05 juta

Artura, model pertama versi produksi bagi supercar hibrid prestasi tinggi oleh McLaren kini sudah membuat penampilan di Malaysia. Ini merupakan penawaran model berteknologi hibrid kedua oleh jenama itu, dengan yang pertama adalah model P1 pada 2013. Namun, ketika itu hanya 375 unit dikeluarkan, sementara Artura tidak dihadkan pengeluarannya.

Gandingan penjana kuasa kereta plug-in hybrid ini terdiri daripada enjin petrol V6 3.0 liter turbo berkembar baru, yang menghasilkan 585 PS (577 hp) pada 7,500 rpm dan 585 Nm tork dari 2,250 hingga 7,000 rpm. Ia juga disertai oleh sebuah motor elektrik, yang dipasang di dalam bahagian perumah transmisi klac berkembar lapan-kelajuannya. Ia menyediakan sebanyak 95 PS (94 hp) dan 720 Nm, dan dengan unit ini sahaja mampu memecut hingga 130 km/j.

Output gabungan keseluruhan sistem ini menghasilkan 680 PS (671 hp) dan 720 Nm. Kereta dengan berat 1,498 kg ini mampu memecut 0-100 km/j dalam masa 3.0 saat. Ia akan sampai kepada 200 km/j dari keadaan pegun dalam masa 8.3 saat, dan ke 300 km/j dalam 21.3 saat. Laju maksimumnya adalah 330 km/j.

McLaren Artura kini di Malaysia — 3.0L V6 turbo plug-in hybrid, 680 PS dan 720 Nm, harga dari RM1.05 juta

Kuasa untuk motor elektriknya disediakan oleh bateri 7.4-kWh dengan lima modul lithium-ion, dan membolehkan Artura bergerak dalam mod elektrik sepenuhya sejauh 30 km. Untuk pengecasan (sambungan Type 2), ia memerlukan 2.5 jam untuk bateri sampai ke tahap 80% dari kosong.

Artura merupakan model pertama yang dibina menggunakan platform Carbon Lightweight Architecture (MCLA) serba baru McLaren. Dioptimumkan untuk janaan kuasa prestasi tinggi, MCLA ini diperbuat daripada struktur monocoq karbon, casis baru dengan sub-kerangka aluminium dan senibina elektrikal ethernet berdasarkan domain.

Kelengkapan standard termasuk penyerap hentak hidraulik injap berkembar dan sistem Proactive Damping Control II generasi kedua daripada pengeluarnya. Menawarkan mod Comfort, Sport dan Track, sistem penyerap hentak ini bergantung kepada input daripada siri sensor untuk membaca keadaan di hadapan dengan masa memproses yang pantas untuk memastikan kawalan cekap.

McLaren Artura kini di Malaysia — 3.0L V6 turbo plug-in hybrid, 680 PS dan 720 Nm, harga dari RM1.05 juta

Sistem brek terdiri daripada monoblok enam-piston di depan dan kaliper aluminum empat-piston di belakang, digandingkan dengan cakera karbon seramik 390 mm didepan dan 380 mm di belakang. Untuk roda, Artura menggunakan rim saiz 19-inci di depan dan 20-inci di belakang, dengan tayar khas Pirelli P Zero 235/35 untuk bahagian depan dan 295/35 di belakang.

Ruang dalaman terdiri daripada skrin menegak lapan-inci MIS II yang turut menyokong sambungan Android Auto dan Apple CarPlay. Ciri standardnya termasuk kerusi Clubsport — yang boleh dipilih untuk hadir dengan palang pengukuh dan harness enam-titik untuk litar.

McLaren Artura kini di Malaysia — 3.0L V6 turbo plug-in hybrid, 680 PS dan 720 Nm, harga dari RM1.05 juta

Aspek keselamatan dan sistem bantuan pemandu pula menyaksikan Artura dilengkapi dengan ADAS, menjadikannya model pertama McLaren yang menawarkan itu. Termasuk dalam pakej berkenaan adalah kawalan melayar adaptif pintar dengan fungsi Stop/Go, pengesan papan tanda jalan, amaran penukaran lorng dan bantuan lampu tinggi.

Menurut McLaren Kuala Lumpur, Artura di Malaysia datang dengan peninggi gandar depan (untuk melepasi bonggol) dan lapan sensor parkir dalam spesifikasinya. Harga Artura bermula dari RM1,050,000 sebelum cukai dan pilihan lainnya. Ia datang dengan jaminan lima-tahun untuk kenderaan, enam-tahun untuk bateri dan 10 tahun jaminan badan kenderaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required