Ops Halangan di Temiang-Pantai – polis keluarkan 17 saman; boleh didenda sehingga RM2k, penjara 6 bulan

Ops Halangan di Temiang-Pantai – polis keluarkan 17 saman; boleh didenda sehingga RM2k, penjara 6 bulan

Walaupun pelbagai insiden tular berlaku di ‘New Zealand Malaysia’ iaitu di Jalan Temiang-Pantai, Negeri Sembilan, nampaknya masih ramai yang berdegil untuk berhenti di lorong kecemasan jalan berkenaan bukan sahaja untuk bergambar, malah ada yang sewenang-wenangnya bersantai di kawasan tersebut.

Justeru, semalam satu operasi telah dijalankan oleh pihak Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (BSPT) IPD Seremban di kawasan berkenaan. Operasi yang dinamakan sebagai Ops Halangan itu dibuat bagi mengelakkan tindakan segelintir pengguna jalanraya yang berhenti di lorong kecemasan di sepanjang laluan tersebut, yang tentunya boleh mengundang bahaya kepada semua pihak.

Menurut BSPT IPD Seremban, sepanjang operasi ini dijalankan sebanyak 17 saman telah dikeluarkan dan tindakan penguatkuasaan akan diteruskan bagi menjamin keselamatan pengguna jalanraya.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan, polis turut menyatakan bahawa tindakan memberhentikan kenderaan di bahu jalan atau lorong kecemasan boleh diambil tindakan di bawah Kaedah 50 Kaedah-Kaedah Lalu Lintas Jalan 1959 iaitu ‘Larangan Terhadap Halangan’ dan Kaedah 53 Kaedah-Kaedah Lalu Lintas Jalan 1959 iaitu ‘Lorong Kecemasan’, yang jelas tidak membenarkan mana-mana individu atau kenderaan berada di atas jalan yang boleh menghalang lalulintas. Pesalah juga boleh diambil tindakan di bawah Seksyen 268 Kanun Keseksaan kerana melakukan mudarat awam.

Menurut polis lagi, mana-mana pihak yang didapati bersalah boleh didenda tidak melebihi dua ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi enam bulan dan, dalam hal sabitan kali kedua atau kali kemudian, didenda tidak melebihi empat ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua belas bulan atau kedua-duanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required