Kadar tambang perkhidmatan Skypark Line dikurangkan mulai hari ini, kini RM3.50 hingga RM4

Kadar tambang perkhidmatan Skypark Line dikurangkan mulai hari ini, kini RM3.50 hingga RM4

Kementerian Pengangkutan (MOT) telah mengumumkan pengurangan kadar tambang bagi perkhidmatan tren ekspres Skypark Line, dari RM10 kini menjadi RM3.50 bermula hari ini. Kadar tambang tersebut adalah bagi pembayaran tanpa tunai yang melibatkan tren sambungan dari stesen KL Sentral dengan Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang.

Menurut menterinya, Datuk Sri Dr Wee Ka Siong, bagi penumpang tren yang membayar secara tunai pula, kadar bayaran yang ditetapkan kini sebanyak RM4, berbanding RM11 sebelum ini.

Tambah beliau, pengurangan sebanyak 50% dari kadar tambang itu juga akan diberikan untuk kanak-kanak berusia antara dua hingga enam tahun, pelajar sekolah rendah dan menengah, warga emas dan juga orang kurang upaya, laporan FMT.

“Ini adalah salah satu usaha kerajaan bagi membantu golongan bersasar khususnya komuniti B40. Kos pengangkutan awam ini antara faktor penyumbang peningkatan kos hidup, jadi inisiatif sebegini perlu dilaksanakan,” ujarnya.

Dalam masa yang sama, perkhidmatan tren terbabit juga telah dipertingkatkan sebanyak 32 perjalanan sehari, berbanding 25 sebelum ini, dengan kekerapan antara 30 minit hingga sejam antara stesen KL Sentral, stesen Subang Jaya dan stesen Skypark Terminal di lapangan terbang terbabit. Bagi perjalanan antara stesen KL Sentral dan stesen Skypark Terminal, ia mengambil masa sekitar 37 minit. Skypark Line telah mula beroperasi sejak Mei 2018.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required