SAH: Insentif pengecualian SST untuk kereta baru tamat 30 Jun, tarikh akhir pendaftaran 31 Mac 2023

SAH: Insentif pengecualian SST untuk kereta baru tamat 30 Jun, tarikh akhir pendaftaran 31 Mac 2023

Menteri Kewangan Senator Datuk Seri Utama Tengku Zafrul Aziz telah mengeluarkan kenyataan rasmi bagi mengesahkan bahawa kerajaan tidak akan melanjutkan insentif pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan (SST) untuk pembelian kereta baharu selepas ianya berakhir pada 30 Jun ini.

Walau bagaimanapun, untuk mereka yang telah membuat tempahan kereta sebelum 30 Jun masih lagi layak untuk menerima insentif pengecualian cukai tersebut sekiranya kereta berkenaan diterima dan didaftarkan di Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sebelum 31 Mac 2023.

“Lanjutan tempoh pendaftaran kenderaan ini merupakan satu penyelesaian titik tengah bagi mengimbangi kepentingan pengguna dan hasil cukai negara yang perlu ditingkatkan semula pasca-pandemik bagi memastikan kebajikan rakyat dan kesejahteraan ekonomi negara terus terpelihara,” ujar Zafrul dalam kenyataan yang dikeluarkan.

SAH: Insentif pengecualian SST untuk kereta baru tamat 30 Jun, tarikh akhir pendaftaran 31 Mac 2023

Sebelum ini Persatuan Automotif Malaysia (MAA) dan Perodua sudahpun membuat permohonan kepada kerajaan agar insentif pengecualian SST berkenaan disambung lagi selepas 30 Jun nanti. Ini kerana dengan pelbagai masalah yang berlaku selepas pandemik termasuk perang Ukraine dan juga kekurangan cip, telah menjejaskan operasi produksi di kilang menyebabkan banyak pelanggan lambat menerima kenderaan mereka, sekaligus tidak sempat menerima pengecualian cukai berkenaan.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini turut menyebut bahawa sejumlah 264,000 unit kenderaan yang ditempah di dalam tempoh pengecualian tersebut masih belum siap proses pemasangan di kilang dan tidak dapat diserahkan kepada pembeli.

Tempoh pengecualian SST berkenaan telah pun disambung semula sebanyak tiga kali sebelum ini sejak ia diperkenalkan buat pertama kali pada 5 Jun 2020. Ia sepatutnya tamat pada 31 Disember 2020, namun ia dilanjutkan sehingga ke Jun 2021. Ia kemudiannya dilanjutkan lagi hingga ke Disember 2021, dan pada pembentangan Bajet 2022 ia kemudiannya sekali lagi diumum dilanjutkan sehingga ke 30 Jun 2022.

SAH: Insentif pengecualian SST untuk kereta baru tamat 30 Jun, tarikh akhir pendaftaran 31 Mac 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required