Kerajaan Johor sedang kaji bangunkan LRT JB

Kerajaan Johor sedang kaji bangunkan LRT JB

Bagi mengatasi isu kesesakan, kerajaan Johor sedang mengkaji untuk membangunkan sistem Transit Aliran Ringan (LRT) Johor Bahru (JB), sekali gus menyepadukan sistem pengangkutan di bandar raya itu.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Pengangkutan dan Infrastruktur Johor, Mohamad Fazli Mohamad Salleh, langkah itu juga bagi melengkapkan jaringan pengangkutan dan melancarkan pergerakan penumpang.

Katanya, LRT JB adalah antara sistem paling berkesan bagi mengatasi kesesakan kritikal di bandar raya ini dengan kerajaan negeri menerima banyak pandangan dan cadangan untuk mewujudkan sistem perkhidmatan itu, apatah lagi ia memang sesuai dibangunkan di kawasan bandar.

“Setakat ini kerajaan negeri bersetuju untuk melakukan kajian kebolehlaksanaan LRT di bandar raya JB dalam tempoh terdekat. Kita sememangnya menanti hasil kajian itu untuk melihat kawasan mana yang sesuai untuk dibina LRT, termasuk stesennya, namun kawasan kepadatan penduduk tinggi akan diutamakan.

Kerajaan Johor sedang kaji bangunkan LRT JB

“Kajian bukan saja membabitkan bandar raya JB, malah Pasir Gudang dan Iskandar Puteri serta Kulai yang semuanya berada dalam wilayah Johor Bahru,” katanya, memetik laporan Berita Harian.

Tambah beliau, untuk permulaan kerajaan negeri akan mewujudkan Jawatankuasa Pengintegrasian Pengangkutan Awam di Johor Bahru bagi mengkaji langkah pembinaan LRT JB. Di mana jawatankuasa itu akan merangka sistem pengangkutan bersepadu bagi memastikan aliran pergerakan penumpang yang menggunakan RTS saling bersambungan, sekali gus mengatasi isu kesesakan di JB.

“Antara sistem pengangkutan yang akan diintegrasi dengan RTS adalah sistem bas, termasuk perkhidmatan Bas Muafakat Johor secara percuma dan bas komersial, sistem Iskandar Rapid Transit (IMBRT), Projek Landasan Berkembar Elektrik Gemas-Johor Bahru (ETS) dan cadangan pembangunan LRT Johor Bahru.

“Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB) juga sedang merancang membangunkan cadangan tempat letak kereta di Plaza Seni dan Danga City Mall,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required