Pemegang permit kerja tidak boleh simpan, guna kenderaan pendaftaran asing di S’pura mulai 1 Julai

Pemegang permit kerja tidak boleh simpan, guna kenderaan pendaftaran asing di S’pura mulai 1 Julai

Sejak pintu masuk Malaysia (menerusi Johor)-Singapura dibuka pada April lalu, ia turut membuka peluang untuk kedua-dua warga negara berkenaan merentasi sempadan bagi tujuan meneruskan pekerjaan demi kelangsungan hidup. Malahan saban hari, beribu-ribu warga kita berulang-alik ke Singapura untuk bekerja. Rata-ratanya memilih menggunakan kenderaan sendiri dan sanggup bersesakan di pintu pemeriksaan darat (CIQ) antara Malaysia dan Singapura.

Malahan sejak kebelakangan ini, kesesakan lalu lintas itu semakin meruncing membuatkan Penguasa Pengangkutan Darat Singapura (LTA) mengambil tindakan untuk mengekang jumlah kenderaan yang memasuki negara terbabit.

Di mana LTA telah mengumumkan bermula 1 Julai 2022, pemegang permit kerja (Working Pass Holder) tidak lagi boleh menyimpan dan menggunakan kenderaan berpendaftaran asing di Singapura. Ekoran daripada peraturan itu juga, pengedar kereta tempatan Singapura telah merekodkan peningkatan sebanyak 30% dalam bilangan kenderaan yang dijual, laporan mustsharenews.com.

Sebelum ini, pada Mei lalu, LTA telah memberi amaran kepada pemilik kenderaan berhubung perkara tersebut. Pengumuman tersebut melibatkan penarikan balik pengecualian yang akan datang untuk pemegang permit kerja “menyimpan dan menggunakan kenderaan berdaftar asing mereka selama-lamanya di Singapura”.

Sebelum perubahan tersebut dilakukan, LTA telah membenarkan pemegang permit kerja menyimpan dan menggunakan kenderaan mereka di Singapura kerana sekatan sempadan semasa pandemik COVID-19.

8world News pula melaporkan bahawa peraturan baharu itu diharapkan dapat membantu keperluan mengawal jumlah kenderaan yang masuk ke negara republik itu.

Di bawah pindaan baharu Akta Trafik Lebuhraya, pesalah kali pertama akan didenda sehingga S$1,000 (RM 3169.09) dan penjara sehingga tiga bulan. Kesalahan seterusnya akan membawa denda sehingga S$2,000 (RM 6338.18) atau sehingga enam bulan penjara.

Manakala pemegang permit kerja yang tidak tinggal di Singapura juga perlu memastikan kenderaan berpendaftaran asing mereka kekal berada di luar Singapura selama sekurang-kurangnya enam jam setiap hari.

Ternyata keputusan LTA ini lebih berpihak pada negara jiran kita itu kerana ia dilihat mampu mengurangkan kesesakan lalu lintas di pusat pemeriksaan CIQ. Walau bagaimana pun, untuk pemegang permit kerja dari Malaysia, keputusan ini agak sukar untuk diterima. Malah ada di antara mereka yang terpaksa mengeluarkan kos yang tinggi untuk membeli kenderaan di Singapura, sekurang-kurangnya motosikal, bagi tujuan berulang-alik ke kedua-dua negara berkenaan untuk bekerja.

Buat setakat ini, kerajaan Malaysia masih belum memberikan sebarang tindak balas berhubung tindakan terbaru Singapura ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • There is a need to quickly have the high speed rail built up :)

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required