Geely RADAR dalam teaser – trak pikap elektrik platform unibody SEA, pengganti Proton Arena?

Geely RADAR dalam teaser – trak pikap elektrik platform unibody SEA, pengganti Proton Arena?

Ini adalah gambar teaser pertama trak pikap elektrik Geely RADAR baru. Ia disiarkan di Twitter, dan menunjukkan trak yang dibalut dengan pelekat camouflage biru. Dalam siri gambar ini, ia dibuat kelihatan seperti sedang digunakan oleh sekumpulan penunggang basikal, sekaligus memberi gambaran bahawa ia adalah sebuah produk gaya hidup/jelajah, dan bukannya kenderaan belasahan komersial.

Saiz trak pikap ini, apabila dibandingkan dengan basikal yang diletakkan di atasnya dan orang yang berada dekat dengannya, nampak seakan pikap kompak, seperti Toyota Hilux/Ford Ranger, dan bukannya sesuatu yang lebih besar seperti F150. Saiz ini juga dianggap sesuai untuk pasaran Malaysia.

Kita juga boleh melihat tulisan GEELY yang timbul pada penutup ruang barangan belakang, sekaligs memberitahu bahawa ia akan menggunakan jenama Geely, berbanding meletakkan RADAR sebagai jenama sendiri. Gambar paten untuk Geely RADAR juga sudah pernah terdedah Mei lalu, dengan menunjukkan bentuk yang konvensional dan lebih mudah diterima berbanding satu lagi trak pikap Geely, iaitu Forizon FX yang kelihatan seperti Proton X70 yang dipotong.

Geely RADAR dalam teaser – trak pikap elektrik platform unibody SEA, pengganti Proton Arena?

RADAR diberitahu akan dibina atas platform Sustainable Experience Architecture (SEA), menjadikan ia sebagai satu platform unibody, dan bukannya body on frame seperti kebanyakan trak pikap lain. SEA adalah satu platform fleksibel yang juga digunakan untuk SUV coupe Zeekr 001 dan SUV Smart #1.

Memandangkan Smart #1 akan datang ke Malaysia, mungkinkah trak pikap ini juga berada dalam perancangan Geely untuk pasaran Malaysia? Adakah anda berminat dengan pikap elektrik? Cuba bayangkan kalau ia diguna sebagai kenderaan sokongan dalam acara berbasikal. Tidaklah pengayuh terdedah kepada asap ekzos enjin pembakaran dalaman, kan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required