Mercedes-Benz EQB350 4Matic 2022 di M’sia – 292 hp/520 Nm, jarak EV 423 km; harga jangkaan RM330k

Mercedes-Benz EQB350 4Matic 2022 di M’sia – 292 hp/520 Nm, jarak EV 423 km; harga jangkaan RM330k

Mercedes-Benz EQB 350 4Matic 2022 turut diperkenalkan hari ini dalam majlis pelancaran EQS 450+ AMG Line 2022. Diproduksi di Kecskemét, Hungary, EQB 350 4Matic 2022 dijual pada harga jangkaan sekitar RM330,000 atas jalan tanpa insurans, termasuk cukai jualan dan perkhidmatan (SST). Ia juga didatangkan dengan waranti empat-tahun, perbatuan tanpa had secara standard dan bateri EV pula diberikan waranti lapan-tahun atau 160,000 km, mana yang tiba terlebih dahulu.

Menggunakan tetapan pacuan semua roda dua motor, EQB hadir dengan padanan transmisi satu-kelajuan dalam keadaan standard. Motor di hadapan adalah unit asynchronous (ASM) sementara motor di belakang pula menggunakan unit permanently excited synchronous (PSM). Pacuan kuasanya mencecah 292 PS dan tork 520 Nm. Pecutan 0-100 km/j boleh dilakukan dalam masa 6.2 saat, manakala laju maksimum mencecah 160 km/j.

Kuasanya dipacukan dari pek bateri lithium-ion 420-voltan dengan kapasiti tenaga 66.5 kWh, yang mampu memberikan jarak gerak 419 km.

Dalam keadaan standard, EQB datang dengan pengecas onboard 11 kW, dan apabila dicucuk ke soket three-phase 11 kW, ia boleh memenuhkan bateri dalam masa 5 jam 45 minit. Ia juga boleh menerima pengecas DC pada kadar maksimum 100 kW, dan mengambil masa cuma 32 minit untuk mengisi bateri dari 10% ke 80%. Jika dicas selama 15 minit, ia dapat memberi jarak gerak tambahan 140 km.

Mercedes-Benz EQB350 4Matic 2022 di M’sia – 292 hp/520 Nm, jarak EV 423 km; harga jangkaan RM330k

Kabel pengecasan sepanjang lima meter juga diberikan, yang boleh digunakan untuk mengecas menerusi wallbox di rumah dan stesen pengecasan awam. Untuk bahagian luarannya, ia diberikan roda aloi 19-inci, rel bumbung aluminium dan juga bilah pengelap cermin dengan penderia hujan. Lampu utama LED High Performance turut ditampilkan berserta dengan pencahayaan sekeliling dengan unjuran logo jenama.

Memandangkan EQB ini boleh dianggap seperti GLB versi elektrik, saiznya juga hampir sama dengan panjang 4,684 mm, lebar 1,834 mm, tinggi 1,667 mm dan jarak roda 2,829 mm. Ruang barangan yang disediakan boleh menjadi antara 465 liter hingga 1,710 liter bagi versi lima tempat duduk sementara versi tujuh tempat duduk menyediakan 465 liter hingga 1,620 liter. Tempat duduk baris kedua boleh dilungsurkan ke hadapan sehingga 140 mm, seterusnya memberi tambahan 190 liter lagi bagi ruang barangan.

Barisan ketiga tempat duduk juga hadir dengan tali pinggang keledar tiga-poin secara standard, dan ia boleh menempatkan penumpang yang berketinggian sehingga 165 cm. EQB juga boleh memuatkan sehingga empat kerusi kanak-kanak untuk barisan kedua dan ketiga, dengan satu lagi tambahan di tempat duduk penumpang hadapan.

Melihat kepada rekaan, EQB mendapat muka hadapan dengan rekaan Electric Art serta lampu belakang yang khas untuknya, tetapi bahagian lain adalah sama seperti GLB termasuklah bonjolan di atas bonet. Terdapat jalur fibre-optic melintang yang menyambungkan DRL LED kiri dan kanan, dan di bawahnya terdapat jalur biru.

Ciri lain yang diberikan untuk luarannya termasuklah roda aloi-ringan lima-jejari 19-inci, rel bumbung aluminium, lampu utama LED High Performance serta bilah pengelap cermin dengan penderia hujan.

Untuk bahagian kabinnya pula, SUV tujuh-tempat duduk ini menampilkan bentangan kulit sintetik Artico dan fabrik Cupertino, dengan kemasan dua-tona rosé gold dan titanium grey pearl. Kemasan warna ini digunakan pada corong pendingin hawa, alas kaki serta jahitan tempat duduk, sementara roda stereng multifunction dengan upholstery dalam kulit Nappa.

Mercedes-Benz EQB350 4Matic 2022 di M’sia – 292 hp/520 Nm, jarak EV 423 km; harga jangkaan RM330k

Pengeluar dari Jerman ini juga mengambil penting tahap NVH EQB, sekaligus memasang lebih bahan penyerap pada bahagian keliling motor elektrik. Komponen yang menghasilkan gegaran seperti compressor pendingin hawa dipasang dengan penyerap getaran, manakala bushing getah dan bearing dipasang pada suspensi hadapan dan belakang.

Sistem MBUX terkini diberikan secara standard, dan panel instrumen digitalnya mempunyai empat tema khas EQ iaitu Modern Classic, Sport, Progressive dan Discreet. Malahan sistem ini turut termasuk dengan Pakej Inovasi yang terdiri daripada paparan utama, MBUX Interior Assistant, pakej Navigas dengan pre-installed navigation, informasi trafik secara langsung, Android Auto dan Apple CarPlay, sistem bunyi termaju, paparan instrumen digital sepenuhnya, touchpad (tanpa pengawal) dan modul komunikasi Mercedes me.

Selain itu, ciri lain yang turut diberikan untuk varian ini termasuk kawalan suhu Thermotronic, Easy-Pack tailgate, pakej Keyless Go.

Sistem bantuan pemandu juga agak lengkap, dengan Driving Assistance Package, yang menyediakan pemanduan semi autonomous Level 2. Ia termasuk Active Distance Assist Distronic, Active Steer Assist, Active Speed Limit Assist dengan Traffic Sign Assist, Evasive Steering Assist, Active Lane Keeping Assist, Active Brake Assist dan Active Blind Spot Assist.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required