EVx 2022: Mercedes-Benz EQS dan EQA dipamerkan di SCCC – dibawakan khas oleh Hap Seng Star

EVx 2022: Mercedes-Benz EQS dan EQA dipamerkan di SCCC – dibawakan khas oleh Hap Seng Star

The paultan.org Electric Vehicle Expo (EVx) 2022 sedang rancak berlangsung di Setia City Convention Centre (SCCC) mulai hari ini sehingga esok (24 Julai 2022). Kalau anda tertanya-tanya, apakan acara yang kami anjurkan ini? Ia merupakan ekspo yang berkaitan kenderaan elektrik.

Salah satu perkara menarik yang anda boleh saksikan di sini ialah dua model elektrik-penuh keluaran Mercedes-Benz iaitu EQS dan EQA, dibawakan oleh Hap Seng Star. Model sedan mewah elektrik-penuh EQS baru saja dilancarkan semalam untuk pasaran tempatan. Ia digandingkan dengan bateri lithium-ion dengan kapasiti tenaga 107.8 kWh dan mampu memberikan jarak EV sehingga 782 km mengikut kitaran-WLTP.

Bateri terbabit memacukan motor elektrik belakang dan mampu menghasilkan kuasa sehingga 333 PS (329 hp atau 245 kW) dan tork 565 NM, membolehkan EQS ini dipecut dari 0-100 km/ dalam masa 6.2 saat dan berkeupayaan mencapai kelajuan maksimum hingga 210 km/j.

Bagi model EQA pula, ia dipadankan dengan motor elektrik hadapan yang mampu memberikan kuasa hingga 190 PS (188 hp atau 140 kW) dan tork 375 Nm, dan bateri dengan kapasiti tenaga 66.5 kWh pula boleh memberikan jentera kompak ini jarak hingga 429 km bagi pengecasan tunggal. Ia mampu memecut 0-100 km/j dalam masa 8.9 saat dengan kelajuan maksimum 160 km/j.

Ia boleh dicas penuh dalam masa lima jam 45 minit menggunakan pengecas dalaman 11 kW AC (sambungan Type 2). Atau, pengecas pantas DC boleh mengecas hingga 100 kW dan sambungan CCS2 akan membolehkan bateri mencapai 10%-80% penuh dalam masa hanya 32 minit.

Selain Mercedes-Benz, jenama lain yang turut mengambil bahagian dalam acara ini termasuklah
Petronas, BMW, Volvo, Tesla, EVC, Exicom, RHB Bank dan banyak lagi. Selain mengeksplorasi EV yang dipamerkan, anda juga boleh memperoleh informasi berkaitan secara terus dari pengeluar kereta, pemegang saham ekosistem dan juga pemilik EV sedia ada, yang diundang untuk berkongsi pengalaman berkaitan dengan pemilikian EV.

Malah, sekiranya anda menjadi antara 70 pelanggan pertama yang menempah mana-mana model EV dalam EVx ini, anda berpeluang menerima beg cenderahati EVx eksklusif, baucer bernilai RM2,000 dari V-Kool dan juga baucer solusi pembersihan udara dari Blueair, termasuk baucar RM1,000 untuk sistem (tenaga solar) photovoltaic dari Alpha Solar. Pembeli juga boleh menikmati kadar pembiayaan menarik untuk EV dari RHB Bank.

EVx dibuka untuk kunjungan umum dan ia adalah percuma. Dan jangan lupa untuk menyertai forum khas yang dikendalikan sendiri oleh pasukan editorial paultan.org untuk mengetahui lebih banyak info mengenai EV.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required