JPJ laksana Ops Puspakom di cawangan Puspakom, pantau pemeriksaan kenderaan perdagangan

JPJ laksana Ops Puspakom di cawangan Puspakom, pantau pemeriksaan kenderaan perdagangan

Bagi mengurangkan risiko kemalangan khususnya ke atas kenderaan perdagangan, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mula melaksanakan Ops Puspakom di semua cawangan Puspakom di seluruh negara. Operasi khas ini juga akan turut disertai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Ketua Pengarah JPJ, Dato’ Zailani Hj. Hashim berkata, Ops Pupskom ini juga akan menumpukan perhatian kepada penilaian standard dan tahap pematuhan pemeriksaan di Puspakom berhubung kualiti penyelenggaraan teknikal kenderaan perdagangan.

“Berdasarkan statistik Polis DiRaja Malaysia (PDRM), mulai Januari sehingga Jun 2022, sebanyak 19,888 buah lori telah direkodkan terlibat dalam kemalangan di jalan raya seluruh Malaysia.

“Melihat kepada angka itu, JPJ telah merancang tindakan bersepadu melalui pemantauan dan peningkatan intensiti penguatkuasaan roadworthiness termasuk memperketat Prosedur Operasi Standard (SOP) pemeriksaan kenderaan dengan kerjasama PUSPAKOM selaras dengan Seksyen 12 Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 di mana setiap kenderaan perdagangan perlu menjalani pemeriksaan awalan dan pemeriksaan berkala di Puspakom mengikut ketetapan peraturan semasa bagi memastikan kenderaan adalah selamat semasa digunakan di jalan raya”, jelasnya.

Tambah beliau, selain itu JPJ bercadang untuk melaksanakan beberapa penambahbaikan terhadap prosedur pemeriksaan kenderaan, antaranya meningkatkan frekuensi pemantauan dan audit operasi Puspakom oleh Pasukan Kejuruteraan Automotif JPJ secara mingguan terutama di cawangan yang menjalankan pemeriksaan kenderaan berat.

JPJ laksana Ops Puspakom di cawangan Puspakom, pantau pemeriksaan kenderaan perdagangan

“Kita tidak akan maklum terlebih dahulu bila akan masuk bersama SPRM ke Puspakom. Ini menunjukkan suatu komitmen tinggi kita untuk memastikan kenderaan yang melalui proses pemeriksaan, apabila keluar ia dalam keadaan status yang cukup bersedia untuk digunakan.

“Kenderaan itu (apabila selesai disemak) tanpa memberi sebarang bentuk ancaman keselamatan dari segi mekanikal dan teknikal yang tidak lengkap,” katanya seperti dilaporkan Harian Metro.

Zailani berkata, pasukan kejuruteraan automotif JPJ tidak hanya terdapat di ibu pejabat, bahkan di pejabat-pejabat negeri sekali gus berupaya melakukan pemeriksaan di Puspakom sekurang-kurangnya sekali seminggu.

“Pemeriksaan itu bagi melihat sama ada penilaian ke atas kenderaan (oleh Puspakom) dibuat dengan lancar dan mengikut tatacara sebenar, yang sepatutnya. Pihak Puspakom diminta untuk melaksanakan operasi dalaman secara lebih kerap dan mereka ada audit sendiri, ada tatacara sendiri, jadi akan diperhatikan oleh pasukan kejuruteraan automotif JPJ,” katanya.

Menurutnya, semakan semula mengutamakan keselamatan tinggi terhadap kenderaan lebih-lebih lagi tayar dan brek.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required