Pembinaan Fasa 2 projek SSLR dan LTB di S’wak, Sabah bermula seawal tahun depan; kos RM10.62b

Pembinaan Fasa 2 projek SSLR dan LTB di S’wak, Sabah bermula seawal tahun depan; kos RM10.62b

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob telah mengesahkan Projek Fasa 2 Sarawak-Sabah Link Road (SSLR) serta Projek Lebuh Raya Trans Borneo (LTB) telah menerima kelulusan daripada kerajaan pusat dan pembinaannya akan bermula seawal tahun 2023.

Menurutnya, penelitian teknikal bagi projek Fasa 2 SSLR dan LTB yang menghubungkan Miri, Limbang serta Lawas itu kini di peringkat akhir dengan pembinaannya dijangka mengambil masa selama tiga hingga lima tahun, laporan Bernama.

Tambah beliau lagi, projek itu bukan saja membolehkan penduduk kawasan utara Sarawak menuju ke Sabah melalui dua opsyen jaringan jalan raya, malah memberi manfaat kepada penduduk sekitar Mulu, Long Seridan, Nanga Medamit, Long Lopeng, Ba’kelalan dan Merarap yang kini bergantung kepada jalan balak sebagai laluan perhubungan utama.

Pembinaan Fasa 2 projek SSLR dan LTB di S’wak, Sabah bermula seawal tahun depan; kos RM10.62b

“Pengguna dari Miri ke Limbang dan Lawas boleh melalui Brunei menggunakan laluan projek LTB sepanjang 96 km yang bakal ditambah baik kepada dua lorong untuk perjalanan dua hala.

“Bagi mereka yang tidak mahu melalui Brunei, boleh menggunakan jajaran Fasa 2 Projek SSLR sepanjang 326 km yang juga kesinambungan Fasa 1 Projek SSLR dari Simpang Gelugus ke Long Lopeng sepanjang 77 km,” katanya.

Jelasnya, projek membabitkan kos RM10.62 bilion itu bakal membolehkan komuniti dan penduduk di Miri, Limbang dan Lawas menikmati jaringan jalan raya yang lebih baik, selamat dan selesa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Syaiful Nizam Hassan on Aug 25, 2022 at 7:58 am

    Diharapkan perjalanan keluar masuk sempadan Sarawak & Sabah menggunakan passport (terhad & antarabangsa) akan dimansuhkan slps SSLR siap sepenuhnya kelak.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required